Clicky


Nieuwe Volvo FMX bergingstruck voor Berging Regio Leiden

Nieuwe Volvo FMX bergingstruck voor Berging Regio Leiden
26-07-2012 10:51 | Volvo | auteur de redactie
LEIDEN - Om bergingen van de zwaarste voertuigen in de moeilijkste omstandigheden te kunnen verrichten, vertrouwt Berging Regio Leiden (BRL) vanaf nu op haar nieuwe Volvo FMX bergingstruck. Met een Falkom FAW25000 wrecker-installatie en twee 20-tons lieren is de Volvo FMX getransformeerd tot de krachtigste berger die mogelijk is. De truck werd geleverd door Volvo Truck Center te Rijnsburg.

Berging Regio Leiden ontstond nadat Logicx Leiden in 2010 de Leidse vestiging sloot. Elvis Remmerswaal en Nico Zwetsloot namen het bedrijf over en boekten een razendsnelle groei. Er is zelfs een tweede vestiging in Bodegraven bijgekomen. Inmiddels is het wagenpark gegroeid van drie naar acht trucks en doet BRL een groot deel van de bergingen en pechservice voor o.a. stads- en streekvervoer en lijndiensten, maar ook transport voor verschillende truckdealers, transportbedrijven en diverse opdrachtgevers in het buitenland. "Vanwege die groei wilden we het wagenpark uitbreiden met een truck die tegen werkelijk alle omstandigheden opgewassen is en zelfs de zwaarste bergingstaken moeiteloos aankan", legt Elvis Remmerswaal uit. "De keuze viel op de Volvo FMX toen deze de meeste mogelijkheden bleek te bieden voor een flexibele opbouw en uitrusting."



Mobiele werkplaats
Om de loodzware bergingstaken aan te kunnen, heeft de Volvo FMX een ingrijpende opbouw ondergaan. De Volvo FMX heeft een D13C met 500 pk motor en is voorzien van de krachtigste hydraulische kraanboom en lieren. Twee 20-tons Sepson lieren geven genoeg hefvermogen om zelfs de allerzwaarste gekantelde truck terug uit de sloot te trekken. "Het idee achter deze aanschaf was dat we dankzij de Volvo FMX nooit met lege handen zouden staan. Onze FMX is niet alleen een bergingsvoertuig, maar eerder een volledige mobiele werkplaats. Er zitten extra hulpmiddelen in zoals extra lage lepels die ook lage asconfiguraties probleemloos kunnen heffen. De bediening verloopt radiografisch via afstandbediening en daarnaast is de Volvo FMX bevoorraad met alles wat nodig is om een gestrand voertuig weer rollend te maken. De truck heeft een eigen snijbranders, elektriciteitsvoorziening voor de aanwezige slijptollen en groot licht voor donkere omstandigheden."

Vuurdoop
Bergingswerk vereist manoeuvreren op moeilijk begaanbaar terrein, keren op snelwegen of locaties die niet voor vrachtverkeer geschikt zijn. De robuuste FMX is daarom extra uitgerust voor zware omstandigheden, zoals extreme kou dankzij o.a. brandstofvoorverwarming en voorgloeiinrichting. Een hydraulische retarder en een FMX chassis helpen de chauffeur in heuvelachtig of moeilijk te manoeuvreren terrein. "Zo kunnen we de FMX ook inzetten voor klanten die in het buitenland gestrand zijn. Wat we ook moeten bergen en in welke omstandigheden dan ook, met de Volvo FMX kunnen we direct in actie komen." De vuurdoop volgde al twee dagen na de aflevering op 20 juli, toen een dubbeldekker-tourbus in Den Haag strandde. “Die eerste beproeving is vlekkeloos verlopen”, stelt Remmerswaal tevreden. "De volledige inrichting en uitrusting van de Volvo FMX was nog niet eens compleet, maar niettemin hebben we zonder problemen een tourbus van 22 ton letterlijk met twee vingers kunnen liften."