Clicky


Jaarlijkse bietencampagne weer gestart

Jaarlijkse bietencampagne weer gestart [+foto's]
20-09-2023 11:40 | Transport | auteur Redactie

HOOGKERK - Vanaf vandaag zijn alle fabrieken van Cosun Beet Company weer actief in de verwerking van suikerbieten. De fabrieken in Dinteloord en Hoogkerk (Groningen) ontvingen woensdagochtend de eerste bieten. In de Duitse fabriek in Anklam begon de verwerking al op 6 september. Dit moment betekent overigens de start van veel meer dan suikerproductie alleen.

De startdatum van de Nederlandse bietencampagne ligt dit jaar een week later dan vorig jaar. Door natte en koude weersomstandigheden konden telers gemiddeld pas 3 weken later zaaien. Mede daardoor verwachten we een kortere campagneperiode dan vorig jaar, namelijk van 124 dagen, oftewel een kleine 18 weken. Vorig jaar was dat 137 dagen. 

Verwachte opbrengst is goed

De verwachte opbrengst is beter dan eerdere inschattingen. Deze ligt op 84 ton bieten per hectare met een suikeropbrengst van 14 ton per hectare, wat iets hoger ligt dan het vijfjarig gemiddelde, maar lager dan vorig jaar. Na een koud voorjaar, een toch wat natte zomer, maar voldoende zonuren in september staan de bietenvelden er momenteel goed bij. Daarnaast was er dit jaar beperkte schade door vergelingsziekte en tot heden ook door bladschimmels. De verwachting voor de totale hoeveelheid te produceren suiker ligt wel iets langer dan in 2022. 

Vergroening van de sector

Hoewel bietenteelt en suikerproductie alle lange tijd bestaan, ziet de suiker(bieten)sector er vandaag de dag heel anders uit. Men bespaart veel energie, werkt hard aan de reductie van CO2 en zet belangrijke stappen in circulaire toepassingen. In de fabrieken is het energieverbruik sinds 1990 al met 50 procent per kilogram suiker gedaald, komt er groene energie van windmolens en zonnepanelen en wordt er groen gas geproduceerd uit bestanddelen van de suikerproductie. 

Nieuwe ontwikkeling suikerbieten opladen

Ook helpt Cosun Beet Company telers met slimme innovaties als muisverlading, waarbij suikerbieten bij het opladen in de vrachtwagens deels ontdaan worden van zand en klei. Deze campagne wordt er gebruikt gemaakt van een extra muisverlader, waardoor al 22 procent van alle bieten op deze wijze opgeladen wordt.

Meer dan alleen suikerproductie

Ook wordt er van de suikerbiet tegenwoordig al veel meer gemaakt dan suiker alleen, alle componenten van de biet kunnen worden gebruikt. Denk aan voeding, diervoeding, groene energie, biobased huishoudartikelen en cosmetica. Fidesse® is de laatste innovatie, een ingrediënt gemaakt van bietenpulp, dat textuur en sappigheid toevoegt aan vlees- en visvervangers.  Alle mogelijkheden van de biet zijn verzameld in het Bright Beet Book. 

De veelzijdigheid van de biet past binnen de strategie van moederbedrijf Royal Cosun, dat op een transparante en circulaire manier de volle potentie van planten wil benutten en omzetten in waardevolle, plantaardige oplossingen. Zo voegen we waarde toe voor onze leden, klanten, partners en de maatschappij.