Clicky


Schiphol en bagage afhandelaren dienen gezamenlijk plan in om werk lichter te maken

Schiphol en bagage afhandelaren dienen gezamenlijk plan in om werk lichter te maken
21-09-2023 10:30 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

SCHIPHOL - Schiphol en de zes bagage afhandelaren, KLM, Aviapartner, dnata, Menzies, Swissport en Viggo, slaan de handen ineen om het werk in de bagagehallen lichter te maken. De partijen hebben een gezamenlijk plan van aanpak ingediend bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Het uitgangspunt is om zo snel mogelijk zoveel mogelijk de fysieke belasting van medewerkers te reduceren. Op korte termijn met op iedere werkplek een tilhulp die door elke medewerker wordt gebruikt, in de periode daarna met volledige automatisering.

Op ongeveer de helft van de werkplekken in de bagagehallen is momenteel een tilhulp beschikbaar. Dit aantal wordt uitgebreid, zodat in april 2024 iedere werkplek een tilhulp heeft. Gezamenlijk zetten de partijen ook in op het bevorderen van het gebruik van de hulpen door medewerkers.

Voor de werkplekken waar op dit moment nog geen tilhulp is, of waar een bestaande tilhulp niet voldoende is, zijn de producten uitgekozen en besteld. Zoals eerder aangekondigd heeft Schiphol 30 transferbelts en 19 bagagerobots gekocht, na positieve ervaringen van medewerkers tijdens testen. Van de drie typen tilhulpen die recent in de bagagehallen zijn getest, heeft Schiphol een bestelling van 80 stuks geplaatst om een snelle uitrol te waarborgen. Medewerkers worden betrokken bij de implementatie.

In de bagagehallen op Schiphol zijn verschillende typen werkplekken, bijvoorbeeld afhankelijk of het om bagage van aankomende of vertrekkende reizigers gaat, maar ook of de vertrekkende bagage verwerkt wordt op een rechte band of ronde carrousel. Met het gebruik van de tilhulpen wordt bij alle aankomende bagagestukken de tilbelasting in de bagagehallen volledig weggenomen. Dat geldt ook voor meer dan de helft van de werkplekken voor vertrekkende bagage (met een band). Aan de carrousel wordt de tilbelasting met de tilhulp zodanig verminderd, dat het risico op gezondheidsklachten fors wordt verlaagd.

Volledige automatisering

Tegelijkertijd werken de partijen aan het volledig automatiseren van het werk in de bagagehallen. Ook in een geautomatiseerde bagagehal is een belangrijke rol voor medewerkers weggelegd. Schiphol en de bagage afhandelaren starten de komende anderhalf jaar proeven met de nieuwste technologie, bijvoorbeeld met een automatische losinstallatie en bagagerobots. Dit zijn doorontwikkelde versies van de technologie die al op Schiphol te vinden is. Ook worden automatische tilhulpen en autonoom bagagevervoer onderzocht.

Voor al deze oplossingen geldt dat de technologie nog in de kinderschoenen staat. Onafhankelijk onderzoek van The Next Web en het door de Arbeidsinspectie ingeschakelde ErGos bevestigen dit beeld. Vanwege deze onzekerheid is het nog niet mogelijk om een concreet moment te noemen waarop de bagagehallen op Schiphol volledig geautomatiseerd zijn. Eind 2024 kan dit wel bepaald worden.