Clicky


Stakende vrachtwagenchauffeurs Gräfenhausen beëindigen hun hongerstaking

Stakende vrachtwagenchauffeurs Gräfenhausen beëindigen hun hongerstaking
25-09-2023 18:56 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

WEITERSTADT - In de strijd om hun openstaande lonen hebben ongeveer dertig stakende vrachtwagenchauffeurs hun hongerstaking op de parkeerplaats langs de Duitse A5, Gräfenhausen, beëindigd. Ze wachten nog steeds op hun geld. Er is echter hoop nu een federale autoriteit zich ermee gaat bemoeien.

De stemming onder de vrachtwagenchauffeurs die staken bij de rustplaats Gräfenhausen in Weiterstadt (Darmstadt-Dieburg) was maandagochtend niet best. Velen van hen leken uitgeput; ongeveer 30 van de 80 overgebleven chauffeurs gingen vorige week dinsdag in hongerstaking om hun eis voor achterstallig loon kracht bij te zetten.

Nu hebben de vrachtwagenchauffeurs toegegeven en hun hongerstaking beëindigd. Enerzijds luidden spoedartsen in het weekend de noodklok en wezen ze op de gezondheidsrisico’s. Edwin Atema, de gezamenlijke vertegenwoordiger en woordvoerder van alle 80 stakende vrachtwagenchauffeurs ter plaatse, omschreef de situatie als “zeer ernstig” voor de chauffeurs, niet alleen fysiek maar ook psychisch.

Aan de andere kant hadden de chauffeurs hoog bezoeker, wat hun humeur merkbaaverbeterde. Torsten Safarik, voorzitter van het Federaal Bureau voor Economische Zaken en Exportcontrole (BAFA), arriveerde in de middag om een ​​idee te krijgen van de situatie ter plaatse. In Duitsland is deze autoriteit onder meer verantwoordelijk voor de naleving van de zogenaamde Supply Chain Act.

Safarik verklaarde dat de chauffeurs het slachtoffer waren van mensenrechtenschendingen. “Dit is duidelijk gepleegd door de Poolse expediteur”, benadrukte het hoofd van de autoriteit. Niettemin legde Safarik uit dat wordt onderzocht of Duitse bedrijven de supply chain-wet hebben overtreden. De wet, die sinds 2023 van kracht is, verplicht bedrijven om in hun toeleveringsketens de mensenrechtennormen na te leven – voor bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs voldoende pauzes en voldoende loon.

"We zijn hier vandaag gekomen om de vrachtbrieven te bekijken, met toestemming van de chauffeurs", aldus Safarik. Als er goederen van Duitse bedrijven die onder de Supply Chain Act vallen in de vrachtwagens zitten, worden deze bedrijven eerst benaderd en om verklaringen gevraagd.

Atema benadrukte in de Duitse media hoe belangrijk dergelijke signalen voor de sector zijn voor chauffeurs. "Als ik wist dat er geen perspectief was, zou ik het de chauffeurs meteen vertellen." Maar er is een perspectief, zo legde hij ook uit aan de hongerstakende chauffeurs.

Safarik en Atema kondigden aan dat de onderhandelingen op de achtergrond zouden worden voortgezet. Er wordt gesproken dat Duitse bedrijven delen van de claims zouden kunnen overnemen.

Daarnaast wil Bafa vertegenwoordigers van de transportsector en de vakbonden uitnodigen voor een crisistop op 16 oktober in Borna (Saksen) om de situatie op de lange termijn te veranderen. “Een dergelijke situatie in Gräfenhausen mag niet meer voorkomen”, aldus Safarik.

De chauffeurs uit Georgië, Oezbekistan, Tadzjikistan en Oekraïne wachten al maanden op hun openstaande loon. Het gaat in totaal om ruim 500.000 euro die de Poolse transporteur de chauffeurs schuldig is.

Bij de rustplaats wachten ze geduldig onder de meest ongunstige omstandigheden. Oude matrassenin de laadruimtes van trailers dienen als slaapplaatsen. Ze doen hun behoefte in zogenaamde Dixi-toiletten. Op een brandkraan is inmiddels een leiding aangelegd waaruit zoet wate komt.

Er zijn geen onderhandelingen meer met het transportbedrijf, de ondernemer had weken geleden al een klacht ingediend bij het Openbaar Ministerie van Darmstadt over chantage. Eind augustus en begin september betaalden twee bedrijven, die feitelijk klant zijn van het transportbedrijf, de chauffeurs zelf en namen de lading over.

Ongeveer zestig chauffeurs van hetzelfde transportbedrijf gingen in maart ook al in Gräfenhausen in staking en konden na zes weken hun eisen afdwingen.