Clicky


Van Uden Chilled & Frozen bestelt 50 koeltrailers bij Twan Heetkamp

Van Uden Chilled & Frozen bestelt 50 koeltrailers bij Twan Heetkamp
13-09-2012 13:44 | Trailers | auteur de redactie
Vandaag werd de eerste serie van 10 Schmitz koeltrailers afgeleverd bij Van Uden Chilled & Frozen. De trailers worden gehuurd van Twan Heetkamp. Tegelijkertijd werd er nog een optie getekend voor 40 extra trailers die de komende maanden in de Van Uden vloot worden opgenomen.

"De onstuimige groei van Van Uden in het koel- en vrieswerk komt bij ons niet als een verrassing", aldus directeur Diederik Antvelink "maar het gaat wel erg snel. Het is duidelijk dat er na het wegvallen van Nedexco een gat is gevallen in de koel- en vrieslogistiek. Grote gedeeltes van het werk zijn opgevangen door de andere koelvervoerders, maar het specifieke zogenaamde ‘buslijnwerk’ van Nedexco is nooit meer opgepakt. Daar stappen we nu vol in."

Jacques van der Heijden, partner bij van Uden Chilled & Frozen voegt toe: "Wij leveren A-B deliveries, en zelfs specifieke A-A deliveries, met onze buslijnen. We laden voor enkele klanten bij de productie op dezelfde dag als we lossen in Londen. Dit is een niet veel duurdere optie dan het normale werk, maar wel met een veel betere betrouwbaarheid en een veel snellere levering. Dit houdt dus in dat de klant zijn goederen verser op bestemming heeft. Wij scoren vanaf het begin 100% op de KPI’s van onze klanten. Tevens zijn onze Lean and Green solutions door onze buslijnen belangrijk voor onze klanten", aldus Van der Heijden.

Medepartner Johan Reitsma meldt verder dat Van Uden al voor 2,5 miljoen euro aan contracten binnen heeft voor 2013. Er zal de komende maand voor ongeveer 5 miljoen euro aan extra werk bij komen. "Dat zijn ongeveer 12.500 crossings per jaar. 80% van het contractwerk is specifieke buslijnen. Deze vergen wel een optimale afstemming, maar als het eenmaal loopt, dan loopt het en kunnen we met drie personen de planning doen en met twee personen de administratie."

Jacques van der Heijden onderstreept nogmaals dat de ambities van Van Uden Chilled & Frozen erg groot zijn: "Als we alles ingeregeld hebben gaan we groupage-diensten opstarten. Daar is ook een groot gat gevallen. Wij bieden een groupage-dienst aan, die vanuit België dagelijks heel zuid Engeland bedient voor geconditioneerde goederen. Als het zover is zullen we in één keer de markt opgaan. Maar eerst even de buslijnen goed laten lopen."

De trailers worden getrokken door eigen Volvo trekkers en charters. "Wij willen samenwerken met vaste charters die het werk uitvoeren", aldus Johan Reitsma. "Dit vergroot onze flexibiliteit en verlicht ons van alle administratieve rompslomp."



Van Uden ziet de stap in koel- en vries werk als strategisch. "We kunnen onze ambient klanten nu ook geconditioneerd vervoer aanbieden. We hebben totaal 15.000 meter geconditioneerde opslagruimte met voornamelijk chocolade, maar we kunnen deze ruimte nu ook met andere producten gaan vullen", aldus Diederik Antvelink.

Qua opslag van diepvries wordt gekeken naar een partnership met een gespecialiseerde partij. "Dat vergt grote investeringen, maar als we een lange-termijncommitment krijgen van onze klanten, dan kunnen we altijd iets ontwikkelen. Daar staat Van Uden bekend om, wij bouwen als we kunnen", aldus Antvelink.

Van Uden Chilled & Frozen is gevestigd aan de Waalhaven in Rotterdam, in hetzelfde kantoor als de internationale expeditie en de containerbinnenvaart van Van Uden. Hierdoor kunnen ze gebruik maken van het uitgebreide netwerk van Van Uden.