Clicky


Iveco Trakker 8x4 met 10 tons naloopas voor Transpo Nuth BV

Iveco Trakker 8x4 met 10 tons naloopas voor Transpo Nuth BV
25-09-2012 15:36 | Iveco | auteur de redactie
Een 8x4 off-road chassis met een GVW van 39 ton, een optimale vooras benutting, een uiterst korte draaicirkel en een compacte totaallengte. Combineer dat chassis met het beste op het gebied van graafkranen en container laad- en lossystemen en je hebt een winnaar.

Erik Muitjens van Transpo Nuth BV zag de voordelen van de configuratie al voordat het voertuig volledig klaar was. Een testperiode van 4 maanden werd naar volle tevredenheid afgesloten, en Muitjens kocht het voertuig. Transpo Nuth is een logistieke dienstverlener die met 90 vakmensen en meer dan 70 eigen motorwagens in vele gespecialiseerde markten thuis is.



Het bedrijf kent vijf specialisaties:
• Losgestorte goederen: bestratingmaterialen, zand, grind en mineralen;
• Exceptioneel transport: zowel lengte transport tot 30 meter als breedte, hoogte en zwaar transport;
• Dienstverlening voor industrie en bouw: open wagens met eigen laad en loskranen tot 80 tm en een vlucht tot 32m;
• Gespecialiseerd transport: dienstverlening voor ziekenhuizen, elektronica- en de bierindustrie;
• Internationaal transport: vervoer van staal en staal gelieerde producten.

De nieuwe Iveco van Transpo is een Trakker AD380T41 EEV met een widespread geplaatste 10 tons naloopas. Het tandem en de naloopas zijn luchtgeveerd, het chassis heeft een dikte van 10mm, de stuurwielinslag bedraagt 52 graden en met een wielbasis van 3.500mm van as 1 tot as 2 draait de Trakker net zo kort als een 4x2 trekker. De aandrijving wordt verzorgd door de zuinige Iveco Cursor 13 motor met 410 Pk en EEV emissie zonder gebruik te maken van een roetfilter. De transmissie bestaat uit een ZF AS-Tronic met 16 geautomatiseerde versnellingen. In de aangedreven assen bevinden zich planetaire tandwielstelsels met naafreductie, en de wielen kunnen gesperd worden middels een lengte sperren en twee dwars sperren.



Achter de cabine staat een Palfinger-Epsilon kipperkraan Q170Z95TR met een mastlengte van 9,5 meter en een 1.200mm openschalen grijper. Deze kraan komt voort uit de Epsilon recyclingrange, en is specifiek ontwikkeld voor inzet in graafkraan inzet. De kraan is opvouwbaar achter de cabine compleet met de gemonteerde grijper. Bovendien is de kraan uitgerust met het door Palfinger gepatenteerde EASYFOLD systeem waarmee de kraan in iedere positie probleemloos in- en uitgeklapt kan worden. Achter de kraan is een 30 tons HTS-NCH kabelinstallatie gemonteerd met een afstempelrol achter de naloopas. Het netto laadvermogen bedraagt hiermee evengoed nog een respectabele 21 ton.

De Charles Feijts Groep is officieel IVECO, FIAT en ISUZU bedrijfswagen en truckdealer in Limburg. Dochterbedrijf BUCA Hydrauliek en Trailer is PALFINGER en NCH dealer in Limburg.

CFG is gevestigd in Born, Heerlen en Venlo, en is specialist in de toelevering van totaal oplossingen voor de transportsector, eigen vervoer en lokale overheid. Gezien de belangstelling voor deze configuratie heeft CFG eenzelfde voertuig als demonstratietruck beschikbaar.