Mercedes-Benz CTT bouwt 300.000ste vrachtwagen om
LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/WÖRTH AM RHEIN/MOLSHEIM - Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT), de afdeling voor ombouw op maat van Mercedes-Benz Trucks, heeft zijn 300.000ste voertuig met succes omgebouwd. Het jubileumvoertuig is een Actros 8x4/4 Full-SLT voor gebruik in de zware sector.
Marc Schulz, hoofd productontwikkeling en marketing bij Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks: “In een wereld die steeds complexer wordt, is het mogelijk dat het juiste voertuig voor een specifieke transportvraag niet in serieproductie beschikbaar is. Custom Tailored Trucks biedt oplossingen waarbij het brede assortiment van de standaard- en optionele uitrusting van Mercedes-Benz Trucks bereikt zijn grenzen. Als centraal aanspreekpunt voor speciale verzoeken van klanten leveren wij bij CTT unieke, op maat gemaakte oplossingen voor onze klanten."
Al meer dan 20 jaar ontwikkelen, implementeren en verkopen de teams van CTT maatwerkoplossingen. Door de jaren heen hebben we het productportfolio voortdurend uitgebreid. Tegenwoordig is het bijvoorbeeld mogelijk om de benodigde onderdelen voor de strenge eisen in het zware transport achteraf in te bouwen, een extra as te installeren, de wielbases aan te passen of een dubbele cabine te installeren voor extra zitplaatsen, bijvoorbeeld in brandweer- of gemeentevoertuigen. De conversies voor het implementeren van speciale verzoeken van klanten worden uitgevoerd in de vrachtwagenfabriek van Wörth, in de CTT-fabriek in Molsheim, Frankrijk, 100 kilometer van Wörth en door het CTT-conversiepartnernetwerk. In totaal kunnen dankzij deze productiecapaciteit dagelijks maximaal 70 CTT-voertuigen worden omgebouwd.
Het Actros 8x4/4 Full-SLT jubileumvoertuig
Nadat de Actros in Wörth van de productielijn rolde, werd de originele 3-assige vrachtwagen in Molsheim en bij TITAN in Sulzbach omgebouwd tot een 4-assige full-size SLT met twee aangedreven assen om hem als oplegger te kunnen gebruiken voor zwaar transport. Hiervoor werd een 8 ton wegende vooras gemonteerd en achter de cabine op het frame gemonteerd, die ruimte bood aan een brandstoftank van 900 liter, een persluchtvat en een aan de achterzijde gemonteerd koelsysteem voor koeling bij getankt bedrijf en retardermodus. De eveneens achteraf aangebrachte koppelschotel en de schuifregelaar zorgen voor een efficiënte verdeling van de aslasten. Het frame, inclusief onderdelen, werd vervolgens voorzien van een zijbekleding.
Op maat gemaakte (e)Trucks – eActros 300 Lowliner voor strenge eisen
Elektrische vrachtwagens spelen een belangrijke rol bij de implementatie van de Mercedes-Benz Trucks-strategie van lokaal CO2-neutraal transport. Op basis van de eActros 300-oplegger bouwt CTT momenteel als pilotproject in Molsheim een ‘lowliner’-variant van de elektrische vrachtwagen, die geschikt is voor gebruik met megatrailers en in de autologistiek. Ook voor volumetransport waarbij als lowliner een binnenhoogte tot drie meter nodig is, kan de eActros 300 een geschikte oplossing zijn. De voltooide lowliners zullen in eerste instantie worden gebruikt door geselecteerde klanten in de fabriekslogistiek bij Mercedes-Benz Trucks.