1.000 elektrische bussen geproduceerd bij MAN
LEUSDEN - In de herfst van 2020 ging de serieproductie van de MAN Lion’s City E van start. Nu, amper drie jaar later, heeft MAN de 1.000e volledig elektrische stadsbus geproduceerd in zijn Poolse fabriek in Starachowice. Het is één van de vele mijlpalen in het succesverhaal van de eBus, die nu in heel Europa wordt ingezet en zich onderscheidt door zijn betrouwbaarheid, actieradius en duurzaamheid. MAN Truck & Bus blijft duurzame mobiliteit stimuleren en zet volledig in op elektrische aandrijving.
Het is wederom een mijlpaal op het gebied van elektrische mobiliteit: afgelopen maand rolde de 1.000e MAN Lion’s City E van de productielijn in de Poolse MAN-fabriek in Starachowice. In de toekomst zal de Lion’s City 12 E passagiers in de regio Madrid veilig, comfortabel en duurzaam naar hun bestemming brengen. De eBus werd besteld door het transportbedrijf Auto Periferia S.A., een dochteronderneming van de Spaanse Grupo Ruiz. “Bijna op de dag af drie jaar geleden – begin oktober 2020 – startte de serieproductie van onze batterij-elektrische stadsbussen in Starachowice. Sindsdien rollen er steeds meer exemplaren van de eBus van de band”, verklaart Barbaros Oktay, hoofd Bus bij MAN Truck & Bus. “Dat hebben we te danken aan een geweldig team, dat zich onvermoeibaar inzet en uitstekend werk levert. Daarnaast heeft onze fabriek in Polen zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een centre of excellence op het gebied van elektrische stadsbussen.”
Om deze ontwikkelingsstap te kunnen maken, heeft MAN Truck & Bus flink geïnvesteerd in eMobility. De reden hiervoor is dat steeds meer openbaar-vervoerbedrijven overstappen op een volledig emissievrije busvloot en vertrouwen op volledig elektrische bussen als de MAN Lion’s City E. De stadsbus rijdt inmiddels rond in heel Europa. Elke dag weer weet hij exploitanten, chauffeurs en passagiers te overtuigen met zijn betrouwbaarheid, actieradius en comfort.
Maar niet ‘alleen’ in Spanje zie je steeds vaker eBussen rondrijden in de steden. Vooral Scandinavië wordt beschouwd als één van de pioniers op het gebied van elektrische mobiliteit. Dat is ook terug te zien in de ordercijfers: eind 2023 rijden er meer dan 370 elektrisch aangedreven MAN stadsbussen rond in de regio. Tot de meest recente orders behoren 45 MAN Lion’s City 12 E bussen die zijn besteld door VIKINGBUS Danmark A/S.
Europese markt voor elektrische bussen groeit met 45 procent in eerste helft 2023: MAN op één na grootste leverancier
In heel Europa groeide de markt voor elektrische bussen in de eerste helft van 2023 met 45 procent. Volgens Chatrou CME Solutions zijn er in deze periode in totaal 2.567 batterij-elektrische bussen geregistreerd. Dit betekent dat meer dan één op de drie nieuwe stadsbussen (37,5 procent) in Europa nu emissievrij is. Met 260 eBussen staat MAN Truck & Bus op de tweede plaats wat betreft nieuwe registraties in Europa.
Duurzame mobiliteit: focus op milieu- en klimaatbescherming
Samen met partners en klanten zet MAN in op duurzame mobiliteit omwille van milieu- en klimaatbescherming. “We staan volledig achter de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs. Daarnaast stellen we alles in het werk om op een verantwoorde wijze te handelen en een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij”, zegt Oktay.
Zodoende wil de fabrikant uiterlijk in 2050 broeikasgasneutraal zijn. Om zijn ambitieuze klimaatdoelstellingen te bereiken, richt MAN Truck & Bus zich voornamelijk op de elektrificatie van de modellen die de busfabrikant verkoopt. Deze zijn verantwoordelijk voor ongeveer 97 procent van de CO2-uitstoot van het bedrijf.
De hoogvoltagebatterijen voor de elektrische bussen en trucks worden vanaf begin 2025 in serie geproduceerd in het Duitse Neurenberg. MAN investeert hiervoor de komende vijf jaar ongeveer 100 miljoen euro. Het doel is om de productiecapaciteit uit te breiden tot meer dan 100.000 batterijen per jaar. MAN legt hiermee de basis voor de industrialisatie van elektrische aandrijflijnen. Er kunnen immers zo’n 15.000 tot 25.000 elektrische bussen en vrachtwagens mee worden uitgerust – afhankelijk van de configuratie.
Daarnaast wordt de laadinfrastructuur uitgebreid als onderdeel van de joint venture Milence, die de TRATON Group samen met Daimler Truck en de Volvo Group heeft opgericht. Het is de bedoeling om in de komende jaren minstens 1.700 high-performance laadpunten te installeren langs of in de buurt van snelwegen en logistieke knooppunten in heel Europa.