Clicky


Duitse First Lady Elke Büdenbender doopt de Berlin Express

Duitse First Lady Elke Büdenbender doopt de Berlin Express
04-10-2023 12:02 | Buitenland | auteur Redactie

HAMBURG - Hapag-Lloyd heeft officieel de “Berlin Express”, het eerste schip van zijn nieuwe Hamburg Express-klasse, in zijn vloot verwelkomd. Tijdens een evenement dat werd bijgewoond door ongeveer 300 gasten uit het bedrijfsleven en de politiek, voerde beschermvrouwe Elke Büdenbender de ceremoniële doop van het schip uit op de Container Terminal Burchardkai (Athabaskakai) in de haven van Hamburg. Onder de gasten waren Peter Tschentscher, de eerste burgemeester van Hamburg, en Daniel Günther, de minister-president van Sleeswijk-Holstein.

De Hamburg Express-klasse markeert het begin van een nieuw tijdperk voor Hapag-Lloyd en zijn vloot. In totaal zullen in 2025 een tiental state-of-the-art grote containerschepen in de vaart komen. Samen zullen deze schepen een belangrijke bijdrage leveren aan de inspanningen van Hapag-Lloyd om de gehele vloot in 2045 klimaatneutraal te exploiteren. Dankzij hun geavanceerde dual-fuel technologie zullen ze ook kunnen werken op niet-fossiele brandstoffen, zoals bio-methaan en e-methaan, en daarbij nauwelijks CO2-uitstoot genereren.

Voorlopig wordt gebruik gemaakt van vloeibaar aardgas (LNG), waardoor de CO2-uitstoot met maar liefst 25 procent en de roetuitstoot met 95 procent wordt verminderd. Bovendien zullen geavanceerde componenten, zoals een geoptimaliseerde romp en een zeer efficiënte propeller, de schepen helpen het brandstofverbruik en daarmee de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.

"Met de nieuwe Hamburg Express-klasse staat Hapag-Lloyd op een keerpunt", zegt Habben Jansen. “Deze zeer efficiënte schepen zullen ons in staat stellen onze uitstoot onmiddellijk en in zeer aanzienlijke mate te verminderen. Tegelijkertijd vormen ze een belangrijke bouwsteen in onze strategie om geleidelijk vooruitgang te boeken met het koolstofarm maken van de economie. Alle schepen in deze klasse zullen onder Duitse vlag varen en daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan de versterking van Duitsland als scheepvaartknooppunt.”

De “Berlin Express” werd gebouwd op de Hanwha Ocean-scheepswerf in Zuid-Korea. Met een lengte van bijna 400 meter en een capaciteit van 23.600 TEU is het het grootste vrachtschip dat ooit onder Duitse vlag heeft gevaren. De containerschepen uit de Hamburg Express-klasse zullen uitsluitend opereren op de vrachtintensieve Verre Oostenroute tussen Azië en Europa. De “Berlin Express” zal regelmatigvaren op de FE3-dienst, die tussen Ningbo en Hamburg vaart, via Xiamen, Kaohsiung, Yantian, Hong Kong, Singapore en Rotterdam.