Clicky


Twee Volvo FM 460 Methaan-Diesel Trucks voor Nabuurs

Twee Volvo FM 460 Methaan-Diesel Trucks voor Nabuurs
09-11-2012 12:02 | Volvo | auteur de redactie
Nabuurs ontwikkelt en implementeert innovatieve supply chain concepten voor Fast Moving Consumer Goods (met een specialisatie in Food) binnen de Benelux. Het bedrijf is onlangs overgegaan tot de aanschaf van twee Volvo FM Methaan-Diesel trucks met 460 pk, die zullen worden ingezet ten behoeve van Sligro. De trucks worden geleverd door BAS Volvo Trucks in Veghel.

De belangrijkste redenen die aan de aanschaf ten grondslag hebben gelegen zijn de hogere aslasten en het totale laadvermogen die met de 3-assige Volvo FM 460 Methaan-Diesel trekkers mogelijk zijn.
Tjebbe Nabuurs, Operationeel directeur Nabuurs: "Als koploper binnen de duurzame logistiek wil Nabuurs oplossingen bieden met een zo laag mogelijke belasting van het milieu. Dit model van Volvo sluit naadloos op onze ambitie aan. De truck rijdt tot 70% op LNG (Liquified Natural Gas) of LBG (Liquified Biogas). Dat is gas wat extreem wordt afgekoeld (-162 graden) en daardoor vloeibaar wordt. LBG wordt gemaakt van biogas dat ontstaat bij vergisting van biomassa. De resterende hoeveelheid brandstof is reguliere diesel."



Het zijn voor Nabuurs de eerste nieuwe Volvo’s in het wagenpark. Met 23 vestigingen, 950 medewerkers en een jaaromzet van ruim 100 miljoen euro is de Nabuurs Groep een van de 25 grootste logistieke dienstverleners van Nederland.

Joop van Dalen, sitemanager Sligro: "De nieuwe trucks zullen door ons worden ingezet voor het landelijke verkeer. Het transport zal plaatsvinden vanaf Sligro’s distributiecentrum Veghel naar de Sligro zelfbedieningsgroothandels, de Sligro Bezorgservice en de retail distributiecentra. We hebben het dan over het interfiliaalverkeer van Sligro."



Langer en zwaarder
De Volvo FM 460 Methaan-Diesel betekent een enorme stap voorwaarts op het gebied van zware trucks op vloeibaar gas en duurzaam transport. Het gebruik van vloeibaar gas in het dieselproces maakt langere en zwaardere transporten mogelijk, daarnaast blijven de positieve eigenschappen van de dieselmotor behouden, zoals een hoge trekkracht bij lage toeren en een laag brandstofverbruik. Dit zijn unieke eigenschappen voor een dual fuel motor. De overgang van diesel naar methaangas betekent ook een duidelijke vermindering in de CO2-emissies vergeleken met gewone dieselmotoren. De CO2-emissie wordt bij gebruik van LBG meer dan gehalveerd ten opzichte van een dieselmotor.

Met de steeds grotere beschikbaarheid van LNG in Nederland, wordt de transitie naar minder milieubelastend transport makkelijker gemaakt. De Volvo FM 460 Methaan-Diesel sluit naadloos aan op deze behoefte en wordt al door een tiental vervoerders met succes ingezet.