'Busworld Digital Award' voor slimme cockpit in bussen van MAN en NEOPLAN
LEUSDEN - MAN Truck & Bus is zijn gehele bussengamma aanzienlijk aan het upgraden met tal van nieuwe functies. Eén van die highlights, de nieuwe digitale cockpit in alle bussen van MAN en NEOPLAN, is door de organisatie van Busworld bekroond met de ‘Digital Award’. Voor het eerst reikte een internationale jury van experts de prijs uit tijdens Busworld Europe 2023, als onderdeel van de ‘Digital Mobility Solutions Conference’ die recent in Brussel werd gehouden. De digitale cockpit van MAN ontving de award in de categorie ‘Digital On-Board Comfort’ en overtuigde de jury met zijn slimme bedieningsconcept.
"We zijn er trots op dat onze nieuwe digitale cockpit indruk heeft gemaakt op de vakjury en de Busworld Digital Award heeft gewonnen tijdens de allereerste editie van deze prijs. De feedback van onze klanten op de nieuwe comfortabele chauffeurswerkplek is ook steevast positief", aldus Heinz Kiess, hoofd Product Marketing Bus bij MAN Truck & Bus over de onderscheiding.
In totaal stonden twaalf producten in vier categorieën op de shortlist voor de award, die voor het eerst tijdens Busworld werd uitgereikt. Naast de categorie ‘Digital On-Board Comfort’ - met MAN als winnaar - werden ook prijzen toegekend in de categorieën ‘Digital Operational Excellence’, ‘Digitally Enhanced Driving’ en ‘E-Mobility Management’. Een jury bestaande uit experts uit de bus-industrie, particuliere ondernemers, journalisten en UX-designers (user experience) stelde uit een groot aantal inzendingen een shortlist samen en selecteerde de winnaars.
“De nieuwe digitale cockpit van MAN is een duidelijke stap in de HMI-toekomst. Met zijn innovatieve ‘SmartSelect’ bediening en volledige integratie van het nieuwe elektrische platform en de nieuwste ADAS-systemen helpt het de chauffeur om zich te concentreren op zijn werk zonder irrelevante afleidingen”, luidde het juryoordeel.
De basis voor de nieuwe functies die MAN in zijn modellen integreert - inclusief de innovatieve, digitale cockpit - is een nieuw ontwikkeld elektronicaplatform voor het bussengamma. Dit platform is gebaseerd op de beproefde modulaire technologie uit het truckaanbod, dat vervolgens is aangepast aan de speciale behoeften van de bussen van MAN en NEOPLAN met hun complexe carrosserie-elektronica. Deze technologie versnelt alle computerprocessen aan boord enorm, waardoor nieuwe functies mogelijk zijn.
Digitale cockpit met MAN SmartSelect zet nieuwe standaarden
De nieuwe digitale cockpits beschikken - vooral in de busversies - over het innovatieve besturingssysteem SmartSelect, een nieuw ontworpen werkplek voor de chauffeur die voldoet aan de hoogste ergonomische normen. In het midden van de console bevindt zich het nieuwe SmartSelect bedieningspaneel, samen met een hoogwaardig infotainmentsysteem met navigatie, dat voor de chauffeur eenvoudig bereikbaar en intuïtief te bedienen is.
Een highlight is het nieuwe 12 inch digitale kleurenscherm, waarvan de twee halve instrumenten in het midden een groot informatieoppervlak flankeren. Hiervoor zijn de toerenteller en vermogensmeter naar rechts verplaatst. Zodoende is het displayoppervlak verdubbeld ten opzichte van zijn voorganger. Het display biedt een ‘full screen’ weergave met grote symbolen in 3D-look en het gedetailleerde ‘home screen’ display met een zogeheten toggle-scherm rechts en links van het centrale display voor het selecteren van functies. Wanneer de informatie aan de zijkant wordt opgeroepen, schuiven de twee pop-up-menu’s aan de zijkant als gordijnen van buiten naar binnen in het centrale blikveld van de bestuurder. Op deze manier kunnen meerdere informatiebronnen naast elkaar worden weergegeven en optimaal worden waargenomen door de bestuurder.
De nieuwe MAN SmartSelect bedieningsknop, die voor het eerst in een bus is geïntegreerd, sluit hier mooi op aan. Het gehele bedieningsconcept en de positionering van de MAN SmartSelect-unit is niet alleen handig in het gebruik, het dient ook om de veiligheid tijdens de rit te waarborgen, omdat chauffeurs tijdens het bedienen van het multimediasysteem hun aandacht de gehele tijd op de weg kunnen houden. Onoplettendheid of onbedoelde stuurfouten die veilig rijden in de weg kunnen staan, worden zo aanzienlijk verminderd.
Om de hand van de bestuurder te stabiliseren, is voor het eerst in de bussector een ergonomisch optimale handpalmsteun toegepast, waarop de hand kan worden geplaatst en zo wordt gestabiliseerd. Het principe hierachter: ‘Intuïtief, eenvoudig en een minimale afleiding’.