Clicky


Consumentenbond: contactgegevens webshops niet goed vindbaar

Consumentenbond: contactgegevens webshops niet goed vindbaar
25-10-2023 09:15 | Financieel | auteur ANP

DEN HAAG - Meer dan een op de drie van de grootste webwinkels in Nederland maken contactgegevens niet goed vindbaar voor consumenten, meldt de Consumentenbond. Daarmee overtreden zij volgens de organisatie de regels. Zo kon de Consumentenbond geen telefoonnummer voor klanten vinden van Amazon, eBay en Shein of waren de gegevens alleen te vinden via een chatbot.

Sinds mei vorig jaar moeten bedrijven een telefoonnummer en e-mailadres voor klanten op hun website vermelden op een logische en goed vindbare plek. Deze contactgegevens stoppen webwinkels vaak in de algemene voorwaarden, ziet de Consumentenbond. Dat is geen logische plek en contactgegevens mogen daarom niet op die plek staan, aldus de bond.

De Consumentenbond keek voor dit onderzoek naar de honderd grootste webshops in Nederland. Iets minder dan de helft daarvan heeft helemaal geen e-mailadres op de website staan, alleen een telefoonnummer. Sommige internationale webwinkels die actief zijn in Nederland vermelden wel een telefoonnummer, soms een buitenlands nummer, maar nemen die volgens de Consumentenbond niet op.

Consumenten moeten makkelijk een webshop kunnen bereiken als ze dat willen, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "Bedrijven moeten zich aan de regels houden en goed bereikbaar zijn. Te vaak maken ze zich er makkelijk van af met contactformulieren of chatbots. Maar dat is onvoldoende." Enkele bedrijven die geen e-mailadres op hun website vermelden hebben deze alsnog op de site gezet nadat de bond bedrijven om opheldering had gevraagd, meldt de Consumentenbond.