Clicky


Slecht zomerweer in Europa zit Heineken dwars

Slecht zomerweer in Europa zit Heineken dwars
25-10-2023 09:17 | Bedrijfsresultaten | auteur ANP

ZOETERMEER - Bierbrouwer Heineken heeft het afgelopen kwartaal last gehad van het tegenvallende zomerweer in Europa. Door de regenachtige maanden juli en augustus waren terrassen minder goed gevuld en verkocht het drankenconcern minder in die regio.

De hoeveelheid verkocht bier in Europa daalde met ruim 8 procent. Mede daardoor kromp ook het volume verkocht bier in het derde kwartaal van Heineken als geheel met iets meer dan 4 procent, als de effecten van overnames niet worden meegerekend.

Naast tegenvallend zomerweer voelt Heineken ook de gevolgen van de aanhoudende prijsverhogingen voor zijn biermerken, waar bijvoorbeeld ook Amstel, Birra Moretti en Sol onder vallen. Consumenten laten die biertjes vaker staan door de economisch slechtere tijden en effecten van de hoge inflatie op hun portemonnee.

Omzet

De hogere prijzen zorgden nog wel voor hogere omzet. Die bedroeg in de maanden juli, augustus en september 9,6 miljard euro, 4,5 procent meer na correctie voor overnames en de verkoop van bedrijfsonderdelen.

Heineken-topman Dolf van den Brink spreekt van een "geleidelijke verbetering van onze bedrijfsprestaties, hoewel iets trager dan onze ambitie". Vooral in Brazilië en Mexico nam het marktaandeel toe. In Europa herstelde de verkoop zich in september weer. Heineken stelde eerder zijn verwachting voor 2023 bij na tegenvallende resultaten in het eerste half jaar.