Clicky


Wie zijn, volgens de Quote 500, de rijkste (ex)transportondernemers van 2023

Wie zijn, volgens de Quote 500, de rijkste (ex)transportondernemers van 2023
31-10-2023 16:25 | Algemeen | auteur Redactie

DAMWÂLD - Dinsdag 31 oktober verscheen de nieuwe editie van de Quote 500 waarin de rijkste Nederlanders van dit moment op een rij worden gezet. Volgens traditie zetten wij de meest vermogende (voormalige) wegtransportondernemers voor je op een rij. 

Dit jaar vinden we vijftien (voormalig) transportondernemers in de Quote 500.

88 - Koole Tanktransport

De eerste transportondermers die we tegen komen in de lijst zijn Ton, Piet en Jaap Koole. In 2022 vonden we de broers nog terug op plek 84. Ze hebben dus enkele plekken ingeleverd. Volgens Quote zijn de heren goed voor een vermogen van 560 miljoen euro een plusje van 1,8 procent ten opzichte van vorig jaar.

108 - KLG Europe

Kees en Ad Kuijken vinden we op plek 108 terug. Beide heren verkochten in 2019 KLG Europe. Volgens de Quote zouden de broers een vermogen hebben van 460 miljoen euro. Een stijging van 4,5 procent ten opzichte van vorig jaar. Wat de heren nu doen is niet bekend. Vorig jaar melden ze nog aan Quote 'niks speciaal' te doen. Dit jaar kreeg de redactie van Quote ze niet te spreken.

125 - BUKO Transport

Op plek 125 staat Dick Burger. De Buko-baas steeg van plek 136 naar plek 125. Zijn vermogen wordt geschat op 400 miljoen euro. Een stijging van 11,1 procent ten opzichte van 2022. Burger verkocht meerderheidsbelangen in Buko Infrasupport en Buko Waakt.

Burger vertelt aan Quote dat zijn grote voorbeeld Warren Buffet is. Buffet is 93 jaar oud en nog altijd actief. "Zolang mijn hersenen werken, blijf ik dat ook doen", zegt Burger in Quote.

177 - BAS Group

De BAS Group uit Veghel vinden we dit jaar terug op plek 177. Hiermee stijgen de broers van Heertum in de lijst. Hun vermogen wordt geschat op 305 miljoen euro. 

De basis voor BAS ligt in 1962. Gestart met zes medewerkers, twee werkplaatsen en dealerschappen voor Volvo en Hanomag-Henschel. In de jaren ’60 en ’70 groeide BAS uit tot een grote speler in de Nederlandse vrachtwagenindustrie. Martin van Heertum nam BAS in de jaren ’80 over en bracht het bedrijf naar het wereldtoneel. Toen Martin eind 1999 op 53-jarige leeftijd kwam te overlijden namen de zonen Caspar en Bas van Heertum het bedrijf over. Afgelopen zomer werd gestart met de bouw van een BAS Truck Center dat volgens jaar zomer af moet zijn.

180 - Raben Group

Ook de Raben-broers stijgen in de Quote 500 van dit jaar, maar liefst 23 plekken om precies te zijn.  De broers worden geschat op 305 miljoen euro. Een stijging van 22 procent ten opzichte van vorig jaar. Quote heeft met een uitgebreid interview met Ewald Raben gehad voor deze Quote 500-editie. Ewald kocht twee jaar geleden zijn broer Marco uit. In het interview geeft Raben aan nog niet aan stoppen te denken: "Mijn bedrijf verkopen? Ik vind het prachtig om in het weekend thuis te zijn, maar dat moet geen drie maanden duren."

Ook vertelt Ewald Raben over zijn ervaring met elektrische vrachtwagens: "Onze elektrische vrachtwagens waren veertig procent op straat, voor de rest stonden ze in de werkplaats voor reparaties." Het hele interview leest u in de Quote 500.

223 - Royal A-Ware

De 48-jarige Jan Anker vinden we terug op plaats 223 met een geschat vermogen van 255 miljoen euro. Een stijging van bijna 16 procent ten opzichte van vorig jaar. A-Ware boekte in 2022 een winst van 72 miljoen euro. Volgens Quote is Anker echter wel in een Deense 'knollensoap' beland door de aankoop van een paard bij een Deense fokker die de deal voor zijn zakenpartners verzweeg. Op 23 juli 2023 overleed vader Arie Anker, grondlegger van het huidige Royal A-Ware Group, op 80-jarige leeftijd.

316 - Schenk Tanktransport

Op plek 316 vinden we de broers Harry en Arjan Schenk die in 2021 Schenk Transport verkocht hebben aan investeerder Argos Wityu. Binnen de familie is daar echter wel een akkefietje over gaande dat inmiddels voor de rechter wordt uitgevochten. Zus Renske blijkt geen deel van de aandelen gekregen te hebben. Volgens de broers heeft zij dit te wijten aan haar lekken naar de pers. De rechter is het daar overigens niet mee eens. Hij moet zich buigen over de aandelenoverdracht. De broers zakten ten opzichte van vorig jaar 26 plekken. Ze zijn echter nog goed voor een slordige 200 miljoen euro.

322 - Den Hartogh

Pieter den Hartogh vinden we op plek 322 met een geschat vermogen van 195 miljoen euro. Een plus van dertig procent ten opzichte van 2022. De tankcontainers die in de hitserie 'Mocro Maffia' te zien zijn komen van familiebedrijf Den Hartogh. Volgens het jaarverslag draaide Den Hartog in 2021 zin beste jaar ooit.

330 - Wolter Koops

Wolter Koops is niet meer weg te denken van de Europese snelwegen. Naamgever Wolter Koops is inmiddels 81 jaar oud, zijn zoons Willem, Henk, Wolter en Kees staan inmiddels aan het roer van het transportbedrijf in Zeewolde. Het vermogen van Wolter Koops wordt geschat op 190 miljoen euro.

354 - Nijhof-Wassink Group

Op plek 354 vinden we Freddy en Jogé Nijhof terug. Samen goed voor 175 miljoen euro. Samen zijn zij eigenaar van transportbedrijf Nijhof-Wassink. Jogé laat aan Quote weten dat ze het heftig vindt om in de Quote 500-lijst te staan: "Mensen denken dat ik veel geld op de bank heb. Ik heb het hartstikke goed maar het bedrag dat jullie noemen zit in de waarde van ons bedrijf."

397 - Verbrugge International

Martin Verbrugge vinden we terug op plek 397. De inmiddels 68-jarige Verbrugge is nog niet met pensioen en nog altijd actief als ceo van Verbrugge International. verbrugge wordt geschat op een vermogen van 160 miljoen euro, een stijging van 6,7 procent ten opzichte van vorig jaar.

400 - Van Uden

De broers Thierry en Patrick van 't Hof stijgen tien plekken in de Quote-lijst. In 2022 namen de beide broers A2B-online over.

429 - GVT | BTT

Wil Versteijnen vinden we op plek 429. In 2019 verkocht hij de transport- en logistieke tak van GVT aan het Franse ID Logistics. Onder de nieuwe naam BTT richt hij zich nu op containertransport.

446 - HSF Logistics

Op plek 446 treffen we Simon Frederiks aan. Het vermogen van Frederiks is te danken aan de verkoop van HSF Logistics aan DFDS in 2021. DFDS betaalde ongeveer 300 miljoen euro voor HSF Logistics. Het vermogen van Frederiks wordt geschat op zo'n 140 miljoen euro.

451 - Meeus Transport

Meeus Transport is verkocht aan H. Essers maar middels Hartog & Bikker is Toon Meeus nog steeds actief in de transportsector.