Clicky


Containervervoerder Maersk schrapt wereldwijd minstens 10.000 banen

Containervervoerder Maersk schrapt wereldwijd minstens 10.000 banen
03-11-2023 09:28 | Algemeen | auteur ANP/RTR/BLOOMBERG

KOPENHAGEN - [update 10:44 uur] De Deense containerrederij en vrachtvervoerder A.P. Møller-Maersk gaat wereldwijd minstens 10.000 banen schrappen. Het bedrijf wil daarmee kosten besparen en de winstgevendheid beschermen. De stap volgt op de gedaalde vrachtprijzen, de toegenomen concurrentie in de sector en de zwakkere vraag naar containervervoer.

Maersk waarschuwde eerder al dat het wereldwijde containervolume dit jaar sterker zal dalen dan gedacht. Doordat de wereldeconomie afzwakt worden er minder goederen vervoerd per schip vanuit Azië naar Europa en de Verenigde Staten. Zo kopen consumenten minder spullen door de hoge inflatie en proberen fabrikanten eerst bestaande voorraden af te bouwen voordat ze nieuwe voorraden aanleggen.

Door het massaontslag verdwijnt zo'n 9 procent van de werknemers bij het bedrijf. Maersk verwacht dat de ontslagronde een kostenbesparing oplevert van 600 miljoen dollar. Ook gaat het in Kopenhagen gevestigde bedrijf zijn aandeleninkoopprogramma voor 2024 herzien en de kapitaalinvesteringen in 2023 en 2024 verlagen. De winst voor aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen zal dit jaar aan de onderkant van de eerder voorspelde bandbreedte van 9,5 miljard tot 11 miljard dollar uitkomen.

Topman Vincent Clerc verklaarde in een interview met Bloomberg TV dat Maersk al is begonnen met het verlagen van de kosten en al 6500 banen heeft geschrapt in de ontslagronde. Sinds het begin van het jaar is het personeelsbestand daarmee al verminderd van 110.000 tot 103.500. Uiteindelijk wil het bedrijf het personeelsbestand in 2024 terug hebben gebracht tot onder de 100.000.

Maersk boekte in 2021 en 2022 nog recordwinsten dankzij de grote vraag naar consumptiegoederen tijdens de coronapandemie. Die sterke vraag zorgde in combinatie met het beperkte aanbod van vrachtschepen voor een flinke stijging van de transportprijzen. In het derde kwartaal van dit jaar zag Maersk de omzet bijna halveren tot 12,1 miljard dollar. De nettowinst kelderde tot 521 miljoen dollar, van 8,9 miljard dollar een jaar geleden.