Clicky


Duitse transportsector vraagt ​​om betere omstandigheden voor elektrische vrachtwagens

Duitse transportsector vraagt ​​om betere omstandigheden voor elektrische vrachtwagens
08-11-2023 12:06 | Buitenland | auteur Redactie

BERLIJN - De transportindustrie en vrachtwagenfabrikanten roepen op tot betere voorwaarden voor de omschakeling naar klimaatneutraal vrachtvervoer op de Duitse wegen. De logistieke verenigingen BGL en DSLV en bedrijfswagenfabrikanten MAN en Daimler Truck lieten woensdag in Berlijn weten dat elektrische vrachtwagens klaar zijn voor de markt en snel ingezet moeten worden. Er zijn echter nog steeds geen oplaadpunten voor vrachtwagens op snelwegen. Er is ook vraag nodig voor de aanschaf van vrachtwagens op batterijen, die nog steeds aanzienlijk duurder zijn. Een deel van het geld van de aanstaande verhoging van de Duitse Maut zou ook voor dit doel gebruikt moeten worden.

"Meer dan 80 procent van de goederen wordt per vrachtwagen vervoerd en dat zal de komende jaren niet veranderen", zegt Dirk Engelhardt, woordvoerder van het bestuur van de Duitse vereniging van wegvervoer, logistiek en afvalverwerking (BGL). "Er zijn dringend betere randvoorwaarden nodig om de verandering in aandrijftechnologie te bewerkstelligen. Een elektrische vrachtwagen kost bijvoorbeeld ongeveer 200.000 euro meer dan een conventionele diesel. De Duitse regering zou een ronde tafel met de industrie en de energiesector moeten organiseren onder leiding van de kanselarij."

Het hoofd van vrachtwagenfabrikant MAN, Alexander Vlaskamp, zei dat de uitdaging voor klimaatneutraal transport ligt in een snelle toename van elektrische vrachtwagens. Vanaf volgend jaar zouden voertuigen met een dagelijkse actieradius tot 800 kilometer geleverd kunnen worden. Aangezien vrachtwagenchauffeurs in de EU verplicht zijn om na elke 4,5 uur rijden 45 minuten pauze te nemen, zouden de pauzes gebruikt kunnen worden om op te laden. Hiervoor zouden echter speciale oplaadstations voor vrachtwagens op het wegennet nodig zijn, zodat ze niet alleen bij depots kunnen tanken.

De logistieke sector heeft opnieuw kritiek geuit op de verhoging van de tol voor vrachtwagens. Volgens een wet die onlangs door de Bondsdag is aangenomen, wordt op 1 december een extra CO2-toeslag ingevoerd op de gebruiksvergoeding. Op 1 juli 2024 zal de tol dan ook gelden voor kleinere bestelwagens van meer dan 3,5 ton. Op dit moment geldt de toeslag vanaf 7,5 ton.

Verwacht wordt dat dit tussen 2024 en 2027 30,5 miljard euro aan extra inkomsten zal opleveren. Het gebruik van de fondsen wordt ook gereorganiseerd. De helft van de tolinkomsten blijft bestemd voor verbeteringen aan federale hoofdwegen - de rest wordt voornamelijk gebruikt voor "maatregelen op het gebied van federale spoorwegen".

De tol voor vrachtwagens wordt sinds 2005 geheven op snelwegen en werd daarna geleidelijk uitgebreid naar alle federale wegen. De inkomsten voor de federale overheid zullen dit jaar naar verwachting iets minder dan acht miljard euro bedragen.