Clicky


Scania en sennder maken met 'JUNA' gebruik elektrische vrachtwagen goedkoper

Scania en sennder maken met 'JUNA' gebruik elektrische vrachtwagen goedkoper
08-11-2023 12:15 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

BERLIJN/SÖDERTALJE - Scania en sennder Technologies GmbH, een toonaangevende digitale expediteur in Europa, kondigen vandaag aan dat zij JUNA hebben opgericht, een nieuwe joint venture om elektrische oplossingen in de transportsector in heel Europa te ontsluiten. De joint venture, die al met succes van start is gegaan in Duitsland, heeft tot doel grootschalig gebruik van elektrische vrachtwagens in Europa te bevorderen en de transitie naar een duurzame logistieke sector te stimuleren, in lijn met de doelstellingen van de Green Deal van de Europese Unie om klimaatneutraliteit te bereiken door 2050.

JUNA, een in Berlijn gevestigd bedrijf, introduceert een innovatief pay-per-use-model voor elektrische vrachtwagens, die twee tot drie keer duurder zijn dan conventionele voertuigen, om het gebruik van elektrische vrachtwagens op grote schaal effectief te ontsluiten. JUNA maakt toegang tot elektrische vrachtwagens en gegarandeerde transportvolumes mogelijk door toegang te verlenen tot spot- en contractladingen op het digitale platform van sennder.

Door dit te doen, neemt JUNA de obstakels voor het gebruik van elektrische vrachtwagens voor vervoerders weg, inclusief de financiële uitdagingen die gepaard gaan met hoge initiële kosten en restwaarde, en biedt het vervoerders commerciële voorspelbaarheid door gegarandeerd gebruik. Door gebruik te maken van Scania’s premium elektrische vrachtwagens en op maat gemaakte diensten en de eigen technologie van sennder die kleine en middelgrote vervoerders met verladers verbindt, combineert JUNA de kracht van beide bedrijven om het koolstofvrij maken van de Europese weglogistiek te versnellen.

Al in 2024 zal JUNA de aanwezigheid van e-trucks in Duitsland aanzienlijk vergroten door tot 100 e-trucks aan vervoerders te leveren via het pay-per-use-model van JUNA. Tegen 2030 streeft JUNA ernaar om 5.000 elektrische vrachtwagens in te zetten, waardoor het huidige aantal elektrische vrachtwagens op de weg aanzienlijk zal toenemen.

Onlangs is met succes een proefprogramma gelanceerd waarbij een eerste vervoerder tot tien keer per week een elektrische JUNA-truck op hernieuwbare energie bestuurt voor een FMCG-verlader en afzenderklant in de regio Stuttgart, Baden-Württemberg, Duitsland. Met het potentieel om alleen al voor de eerste vrachtwagen een jaarlijkse reductie van 93 ton CO2e-uitstoot te realiseren, zal de reikwijdte van het programma in 2024 worden uitgebreid tot langeafstandsroutes. De operatie is afhankelijk van de bestaande openbare oplaadinfrastructuur in Duitsland, met per kilometer kosten vergelijkbaar met de huidige dieselkosten.

David Nothacker, CEO van sennder, zegt: “Dit is een cruciaal moment voor onze sector en we zijn verheugd om samen te werken met Scania om een joint venture te creëren die de wijdverbreide adoptie van e-trucks zal stimuleren. Gezien het feit dat e-trucks twee tot drie keer meer kosten dan dieselvrachtwagens en dat 70 procent van alle vrachtwagens in Europa eigendom is van kleine vervoerders met minder dan tien vrachtwagens, zal de combinatie van JUNA's pay-per-use-aanbod en de capaciteitsbenutting van de afzender de barrières voor de adoptie van e-trucks effectief wegnemen ."

Gustaf Sundell, Executive Vice President en Head of Ventures and New Business bij Scania, zegt: “JUNA is het resultaat van een samenwerking tussen twee bedrijven met complementaire expertise op het gebied van elektrische voertuigen en digitale logistiek, die de transitie naar geëlektrificeerde zware voertuigen zal versnellen. transporten. Scania onderzoekt nieuwe oplossingen om manieren te vinden om waarde te creëren voor onze klanten, nu en in de toekomst, en we zijn er trots op dat dit project met Sender tot leven komt. We geloven dat het een belangrijke rol zal spelen bij het stimuleren van de verschuiving naar een duurzame transport systeem."