Clicky


Opnieuw sterk kwartaal voor Action, aankondiging meer prijsverlagingen

Opnieuw sterk kwartaal voor Action, aankondiging meer prijsverlagingen
09-11-2023 09:05 | Bedrijfsresultaten | auteur Redactie

ZWAAGDIJK - Action ontvangt steeds meer prijsbewuste klanten in zijn winkels in Europa. De netto-omzet voor de eerste negen maanden van 2023 steeg naar €7,9 miljard (+30,5 procent) dankzij de snelle internationale expansie en een sterke omzetgroei in al bestaande winkels. Tot en met september opende Action 153 nieuwe winkels, waarmee het totaal aantal winkels uitkwam op 2.416 in 11 Europese landen. Op vergelijkbare basis (‘like-for-like'), dus exclusief nieuw geopende winkels, nam de omzet toe met 19,2 procent, waarmee Action zich duidelijk versterkt als een relevante keuze voor zijn klanten.

Afgelopen kwartaal vierde Action verschillende mijlpalen. Zo opende Action zijn 500e winkel in Duitsland (Düsseldorf), de 100e winkel in Oostenrijk (Wenen) en de 50e winkel in Italië (Rome). Het personeelsbestand in Italië groeide naar meer dan 1.000 medewerkers, in Polen verwelkomde Action zelfs al de 4.000e werknemer. Daarmee heeft Action ook in deze landen een belangrijke positie als werkgever verworven.

Prijsverlagingen in het gehele assortiment

Dankzij lagere kosten voor grondstoffen, transport en energie heeft Action al sinds afgelopen zomer prijzen kunnen verlagen. En ook nu worden meer prijsverlagingen aangekondigd.

CEO Hajir Hajji: "Het aanbieden van producten tegen de laagst mogelijke prijs zit in ons DNA. Sinds afgelopen zomer zien we dat de trend van hogere inkoopprijzen is omgekeerd, waardoor we al meer dan 900 artikelen (15 procent van ons assortiment) in prijs konden verlagen, soms met meer dan 10 procent. Natuurlijk zien we ook nog steeds stijgingen in de kosten zoals huur en arbeid, maar per saldo zijn we in staat om de prijzen van verschillende producten te verlagen. Onze klanten blijven in ieder geval de rest van dit jaar en dus ook tijdens de feestdagen van meer prijsverlagingen profiteren."

Vooruitgang in het verduurzamingsprogramma

Action heeft opnieuw stappen gezet in verdere verduurzaming. Zo is er vooruitgang geboekt op de vier pijlers van zijn duurzaamheidsprogramma: People, Product, Sustainability en Partnerships. In de eerste pijler ligt de focus op ontwikkeling van werknemers, en voegde Action in de eerste negen maanden van dit jaar netto 4.616 nieuwe arbeidsplaatsen toe.

Ter gelegenheid van het 30-jarige bestaan ontvingen medewerkers een jubileumbonus als blijk van waardering voor hun betrokkenheid en inzet. In het kader van verdere product-verduurzaming introduceerde Action in september zijn eerste volledig circulaire product in zijn Benelux-winkels: een opbergmand vervaardigd van gerecycled plastic uit de eigen bedrijfsvoering. Meer lanceringen van circulaire producten volgen later.

Op het gebied van partnerships heeft Action de samenwerking met SOS Kinderdorpen met drie jaar verlengd. Bovenop een algemene donatie steunt Action één kind per winkel, kantoorlocatie of distributiecentrum.

Daarnaast heeft Action opnieuw financiële hulp en noodhulpproducten verstrekt via partners in humanitaire crisissituaties, in lijn met zijn doel om meer kinderen te laten opgroeien in een veilige omgeving.

Tot slot is Action begonnen met het steunen van FC STRAAT, de grootste straatvoetbalclub en –gemeenschap in Nederland.