Clicky


Duurzamer en efficiënter operationeel model voor Single Wagon Load in havengebied Antwerpen

Duurzamer en efficiënter operationeel model voor Single Wagon Load in havengebied Antwerpen
17-11-2023 14:51 | Buitenland | auteur Redactie

ANTWERPEN - Vanaf 1 januari 2024 wordt het treinverkeer in het havengebied Antwerpen anders georganiseerd. Voor Single Wagon Load komt er een nieuw operationeel model dat neutraal is en bruikbaar voor alle geïnteresseerde partijen. Om dit verkeer te bundelen startte Railport een tenderingsprocedure op en de winnaars daarvan zijn nu bekend. Dit is een eerste gevolg van de spoorvisie voor de haven en moet leiden tot een efficiënter en beter aanbod.

Het efficiënt organiseren van het zogenaamde first mile- en last mile-verkeer in het havengebied is een zeer moeilijke oefening. Om te beginnen wordt er een groei verwacht van het spoorverkeer. Daarnaast zijn er veel verschillende spoorwegmaatschappijen met elk een eigen operationeel model. Er is momenteel ook geen samenwerking tussen deze maatschappijen. Al dat spoorverkeer moet over een beperkte beschikbare spoorinfrastructuur met een aantal bottlenecks zoals de bruggen over de sluizen.

Er zijn veel en gefragmenteerde leveringen van treinwagons. Dit doet de kosten drastisch stijgen en heeft een negatieve impact op het milieu.

Aanzienlijke efficiëntiewinsten en duurzaamheidswinsten kunnen worden behaald door de leveringen en ophalingen van de wagons beter op elkaar af te stemmen en door de levering en ophaling binnen het havengebied te bundelen. Zo kunnen er langere treinen worden ingezet in plaats van veel korte treinen.

Nils van Vliet, CEO Railport: Hoewel het geen eenvoudige oefening was, zijn we enorm blij met het resultaat en de enorme steun en support van de industrie en vrachtbetalers.  Zonder hun steun was het niet gelukt.  Het project toont aan dat we samen effectief iets kunnen veranderen als we de krachten bundelen.  Het project stopt bovendien niet na de toekenning. Railport zal de kwaliteit blijven opvolgen,  area meetings organiseren om de efficiëntie te verhogen en de nodige initiatieven nemen om de reeds gestarte digitaliseringsoefening te versnellen.  We kijken hoopvol naar de toekomst.

Om dit te realiseren, heeft Railport de haven verdeeld in zones op basis van de geconsolideerde volumes en operationele optimalisatie. Op basis daarvan heeft Railport een tender voor de first en last mile in elke zone georganiseerd. Het kreeg hiervoor een mandaat van vrachtbetalers in deze zones.

Hiermee streeft Railport naar een toegankelijker first mile- en last mile-verkeer voor zowel spoorwegondernemingen als vrachtbetalers. Het model gaat versnippering tegen en verhoogt de transparantie over de eigen goederen.

Na evaluatie van de ontvangen offertes zijn de resultaten van de tendering bekend:

Area 1 – Kanaaldokken: Lineas
Area 2 – Buitenschoor: Lineas
Area 3 – Bevrijdingsdok: Railtraxx
Area 4 – Oorderen : DB Cargo
Area 5 – Old Port: individuele oplossing op maat van elke vrachtbetaler
Area 6 – Oosterweel: Lineas
Area 7 – Deep sea: Railtraxx
Area 8 – WLH: Railtraxx
Area 9 – Zwijndrecht: Railtraxx

De deelnemende vrachtbetalers kunnen nu voor de first en last mile een overeenkomst afsluiten met de gekozen spoorwegonderneming.

De gekozen spoorwegondernemingen bieden hun diensten op een neutrale wijze aan, aan alle geïnteresseerde partijen. Ook vrachtbetalers die hun volume (nog) niet in de tenderingsprocedure hadden ingebracht, kunnen nog instappen in het project en op die manier ook (dus) gebruik maken van de aangeboden diensten.

Deze regeling gaat in op 1 januari 2024.