Clicky


Chauffeur geschrokken nadat blijkt dat lading door gebrekkige ladingzekering heen en weer rolt

Chauffeur geschrokken nadat blijkt dat lading door gebrekkige ladingzekering heen en weer rolt [+foto's]
17-11-2023 14:57 | Overtredingen | auteur Redactie

KIRCHEIM - Donderdag 16 november rond 12:30 uur reed een trekker met oplegger over de Duitse A7 richting Fulda. Door gebrekkige ladingzekering bleek de combinatie een groot gevaar op de weg te zijn. Zelfs de ervaren weginspecteurs schrokken van het gevaar.

De agenten moesten direct actie ondernemen. De vrachtwagen vervoerde een vrachtwagenaanhanger van ruim vier ton, die bijna ongezekerd heen en weer rolde op de oplegger die hij vervoerde terwijl hij over de snelweg reed. De spanbanden die gebruikt werden om de lading vast te zetten, waren tijdens de rit gedeeltelijk losgekomen en fladderden rond op en naast de oplegger.

Omdat het voor de agenten duidelijk was dat hard remmen of plotselinge stuurmanoeuvres van deze oplegger er onvermijdelijk toe hadden kunnen leiden dat de lading op de snelweg zou vallen en daarmee gevaar zou opleveren voor passerende weggebruikers, zat er niets anders op dan deze oplegger uit het verkeer te halen. Maar wel met de grootste voorzichtigheid.

Zodra de politiewagen hem inhaalde, gaven de politieagenten de chauffeur een signaal om voorzichtig zijn snelheid te verminderen. Met behulp van een verlicht display kon de trekker-oplegger op het bouwterrein voorzichtig naar de versmalde afrit van het knooppunt Kirchheim worden geleid, vanwaar hij met bijna loopsnelheid naar de parkeerplaats van een vrachtwagenparkeerplaats in het Kirchheim-gebied kon worden gebracht.

De vrachtwagenchauffeur was zichtbaar geschokt en dankbaar voor de controle.

Pas nadat de 55-jarige vrachtwagenchauffeur zijn lading nader had bekeken, besefte hij de ernst van de situatie en daarmee het aanzienlijke potentiële gevaar van zijn rit.

Hij verklaarde dat hij daar tijdens het rijden niets van had gemerkt. Zelfs als de chauffeur aanvankelijk niet wilde toegeven dat het zijn eigen fouten bij het vastzetten van de lading waren die tot de bestaande gevaren hadden geleid, besefte hij onmiddellijk dat het alleen maar veel geluk was dat ervoor zorgde dat zijn rit niet in een mogelijk ongeval was geëindigd. Hij sprak zijn dank uit voor de politiecontrole naar de agenten.

Bij de daaropvolgende controle bleek de belangrijkste oorzaak van het loskomen van de spanbanden en het bewegen van de lading: ondeugdelijke ladingzekering. De beladen vrachtwagenaanhangwagen was redelijk vastgemaakt aan de voorkant en zijkanten maar miste enige effectieve bevestiging aan de achterkant. Door de rijbewegingen op de snelweg bewoog de aanhanger aanvankelijk gedeeltelijk achteruit op de oplegger. Als gevolg hiervan verloren de spanbanden hun spanning en gleden vervolgens uit hun houders.

Tijdens het rijden kwamen ook de zijbanden aan de achterkant los. Alleen de laatste twee spanbanden aan de voorkant waren nog relatief stabiel aan het voertuig bevestigd, maar werkten door hun positionering alleen aan de zijkanten en niet aan de voorkant of achterkant.

Zoals nader werd vastgesteld, bleken niet alleen de toegepaste ladingzekeringsmethoden volkomen ongeschikt te zijn, maar waren alle gebruikte spanbanden beschadigd en daarom niet toegestaan ​​voor het zekeren van deze lading. In beladen en vastgezette toestand moest de politie de trekker-oplegger verbieden verder te rijden met behulp van een wielklem en een passende daaropvolgende ladingzekering gelasten.

In hun eigen belang, maar vooral in het belang van de verkeersveiligheid, adviseerden de ingezette verkeersagenten zowel de chauffeur van de aangetroffen vrachtwagen als het verantwoordelijke transportbedrijf met klem om bij toekomstige transporten passende prioriteit te geven aan het zekeren van de lading.

Omdat goed advies soms kostbaar kan zijn, vanwege de hier vastgestelde gevaarlijke overtredingen van de ladingzekering, is bij het Centrale Boetebureau in Kassel een administratieve overtredingsprocedure gestart, die in dit geval zou kunnen resulteren in een driecijferige boete voor de chauffeur en viercijferige boete voor de eigenaar.