Clicky


De 'wegdektrein' van Australië

De 'wegdektrein' van Australië
21-11-2023 17:01 | Transport | auteur Gesponsorde content

In Europa zul je ze niet vaak zien rijden, vrachtwagens met twee trailers of meer. Logisch, want in Europa bestaat de wetgeving dat een truck inclusief aanhanger/oplegger maar maximaal 18,75 meter lang mag zijn en een LZV (lange zware vrachtwagen) maximaal 25,25 meter lang mag zijn. Ook is het wegennet in Europa ook niet echt geschikt voor deze vrachtwagencombinatie. In Australië is dat echter een ander verhaal.

Wat is de Road Train?

De Road Train is een speciale vrachtwagencombinatie van truck met minimaal twee aanhangers/opleggers welke alleen in Australië mag rijden. De wetgeving is hier namelijk op aangepast en ook is het wegennet in Australië hiervoor beter geschikt. Deze transportcombinatie mag maximaal 135 ton wegen (exclusief trekker/opleggers) en is uitermate geschikt voor lange ritten langs de prachtige kust of door het kenmerkenede landschap van Australië. De vrachtwagencombinatie moet minimaal 36,5 meter lang zijn om een Road Train genoemd te mogen worden en mag maximaal 53,50 meter lang zijn.

Om met de Road Train te kunnen rijden is echter geen gemakkelijke opgave. Vanwege de lengte en het gewicht van deze vrachtwagencombinatie is deze vrachtwagencombinatie vele malen moeilijker te besturen dan een ‘normale’ vrachtwagen. De ritten in een Road Train duren 12 tot 13 uur per dag en daarnaast hebben ook de seizoenfactoren in Australië invloed op de reistijd. Zo kunnen er in het binnenland van Australië temperaturen bereikt worden van 48 graden, waardoor het bloedheet is zowel in als buiten de cabine. Goede hydratie is hierbij dus een must.

Tijdens het regen seizoen kunnen er in Australië soms overstromingen plaatsvinden, waardoor er soms dagen vertraging plaatsvindt voordat de reis weer hervat kan worden.

Krijg je tijdens rit last van een lekke band of klapband, is er een storing of zijn de wegcondities niet bevorderlijk? Tel dan maar gemakkelijk 4 uur bij de rijtijd op.

Herkomst en functie

De Road Train komt van een vrachtwagencombinatie die zijn opmars maakte in de 19e eeuw. Gedurende de jaren is de Road Train veel veranderd en de Road Train, zoals we het nu kennen, vind zijn herkomst na de Tweede Wereldoorlog. Hierbij werd Australiër Kurt Johannsen gevraagd om een vrachtwagen te bouwen die meer dan 100 (vee)dieren kon vervoeren in plaats van de 20 (vee)dieren die de transportcombinatie destijds aankon. Met behulp van een financiering en geïnspireerd door de vele mogelijkheden van het project, begon Johannsen aan het project. Circa twee jaar later was de eerste Road Train, zoals we het nu kennen, een feit.

De Road Train wordt nu ingezet om goederen, waaronder nog steeds (vee)dieren, te transporteren via het wegennet van Australië. Voorheen werden goederen, vooral tussen kustplaatsen, getransporteerd middels de scheepsvaart. Niet alleen nam dit veel meer reistijd in beslag, maar daarnaast kostte het ook meer brandstof. De uitvinding van de Road Train was hierbij een welkome oplossing waarbij het landinwaartse wegennet, wat vooral veel woestijngebied kent, optimaal benut kon worden.

Het landinwaartse wegennet van Australië is daarentegen niet bepaald ‘sexy’ te noemen. Het wordt gekenmerkt door een woestijnomgeving. De snelwegen zijn veelal leeg en met uitzondering komt men enkele dieren (langs de weg) of een tegemoetkomende chauffeur tegen. Daarnaast zorgt de enorme hitte die landinwaarts bereikt kan worden ook voor de nodige uitputting. Eenmaal aangekomen bij de bestemming, mag men met de Road Train de stad of het dorp uiteraard niet inrijden. De Road Train dient haar lading elders te lossen en/of een nieuwe lading op te halen en vervolgens weer aan haar (terug)reis te beginnen.

Is er dan ook nog iets leuks te vermelden over de Road Train? Jazeker! Het rijden van de Road Train is namelijk een hele opgaaf wat lang niet iedereen kan (vertellen). Een goede gespreksstarter dus en zeker iets om mee te kunnen pronken. Daarnaast hebben de chauffeurs veel contact met elkaar en een goede onderlinge band. Voor vele voelen hun collega’s dan ook aan als familie, waardoor ze met plezier (blijven) rijden.

De Road Train aanschouwen

De spectaculaire vrachtwagencombinatie rijden is dus een hele opgave en niet voor iedereen weggelegd. Echte vrachtwagenliefhebbers die de Road Train graag van dichtbij willen bewonderen, kunnen gemakkelijk een visum voor Australië aanvragen; het e-Visitor visum. Het visum voor Australië is 365 dagen geldig, geeft recht op een verblijf van maximaal 3 aaneengesloten maanden per bezoek en is uitermate geschikt voor toeristische en zakelijke doeleinden. Meer dan voldoende tijd dus om de Road Train te bewonderen op meerdere plekken in Australië. Je kan er zelfs nog een (korte) vakantie van maken! Echter betekent dit niet dat je de Road Train met dit visum mag rijden. Wil je wel een Road Train rijden (in dienst van een Australië werkgever), dan heb je hiervoor een werkvisum nodig.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op