Clicky


Van Eck levert trailer met vol automatisch laad- en lossysteem aan Farm Trans bv

Van Eck levert trailer met vol automatisch laad- en lossysteem aan Farm Trans bv
26-03-2013 17:30 | Trailers | auteur de redactie
Automatisch laden en lossen wordt de laatste tijd vaker ingezet om de laad- en lostijd sterk terug te dringen. Van Eck heeft in de afgelopen jaren een groot aantal voertuigen gebouwd met een volautomatisch laad- en lossysteem. Van Eck leverde onlangs een voertuig aan Farm Trans bv uit Zevenbergen.

Bij automatisch laden en lossen is er sprake van een tweetal systemen die goed op elkaar afgestemd dienen te werken. Dit betreft de stationaire installatie binnen het laad- en losdock en het systeem in het voertuig (oplegger, aanhanger of motorwagen). Van Eck levert het voertuig standaard met aandockwielen zodat het positioneren van het automatisch laad- en lossysteem aan het laaddock goed verloopt. Wanneer het voertuig is aangedockt kan de gehele lading zeer snel automatisch worden geladen of gelost.


De voertuigen die Van Eck met dit systeem heeft gebouwd, worden ingezet voor verschillende soorten vervoer zoals dranken, levensmiddelen (gekoeld en diepvries), postpakketten, witgoed en elektronica etc. Voertuigen met een automatisch laad- en lossysteem worden veelal ingezet voor het pendelverkeer tussen productiefabrieken en warehouses. Ten opzichte van conventioneel laden en lossen met behulp van vorkheftrucks of handpallettrucks, kan middels van deze voertuigen de laad- en lostijd worden ingekort van een half uur naar enkele minuten. Daarnaast wordt de schade aan het voertuig en de lading door gebruik van dit systeem sterk gereduceerd en wordt tevens een verhoogde veiligheid voor het bedienend personeel bereikt.


In tegenstelling tot andere fabrikanten is het laad- en lossysteem, bestaande uit 6 toegepaste kettingbanen, geheel in het chassis geïntegreerd en niet op het chassis. Een systeem dat in het chassis is gebouwd is sterker, duurzamer en veel beter te reinigen, wat met name in de levensmiddelenindustrie een belangrijke vereiste is.

Met behulp van aandrijfunits wordt de zware lading door middel van 380 Volt elektromotoren automatisch beladen of gelost. Een 2e aandrijving gebeurt door middel van een 240 Volt generator of vanaf de P.T.O. van de truck, zodat de gehele combinatie selfsupporting is. Om het maximale aantal pallets volledig uit te kunnen nutten, kunnen de aandrijfunits in het midden onder de (geïsoleerde) vloeren gemonteerd worden.
Omdat de producten die vervoerd worden met dit type voertuigen vaak bovengemiddeld zwaarder zijn van gewicht, heeft Van Eck het voertuig ontwikkeld met een zo laag mogelijk eigen gewicht.


Het zelfdragende chassis is licht van gewicht vanwege een combinatie van speciale lijm- en bouttechnieken, waardoor een zo hoog mogelijke beladingsgraad gehaald kan worden. Ook is er bij de engineering veel aandacht besteed aan de stijfheid van het chassis zodat het doorbuigen van het chassis tot een minimum beperkt wordt. Op dit moment bouwt Van Eck een voertuig voor een grote Duitse verlader die per 24 uur 820 ton lading vervoert. Per jaar komt dat neer op 240.000 ton met één trailer.