Clicky


Emirates voert als eerste ter wereld demonstratievlucht met A380 met 100% SAF brandstof

Emirates voert als eerste ter wereld demonstratievlucht met A380 met 100% SAF brandstof
22-11-2023 12:05 | Algemeen | auteur Redactie

AMSTERDAM - Emirates is 's werelds eerste luchtvaartmaatschappij die een A380-demonstratievlucht heeft uitgevoerd met 100 procent duurzame vliegtuigbrandstof (SAF). De vlucht van vandaag, onder trots bevel van Captain Khalid Binsultan en Captain Philippe Lombet, vertrok vanaf Dubai International Airport (DXB) met een van de vier motoren aangedreven op 100 procent SAF.

Dit helpt het potentieel van SAF aan te tonen als drop-in-vervanging die voldoet aan de technische en chemische vereisten van vliegtuigbrandstof, en tegelijkertijd een duurzamer alternatief is. SAF kan de CO2-uitstoot tijdens de levenscyclus van de brandstof met wel 85 procent* verminderen in vergelijking met conventionele vliegtuigbrandstof.

Prestaties en compatibiliteit van SAF

Demonstratievluchten zoals die van vandaag, maken de weg vrij voor toekomstige standaardisatie, kwalificatie en adoptie voor 100 procent SAF-vliegen. De A380-demonstratievlucht benadrukt niet alleen de prestaties en compatibiliteit van SAF, waardoor het een veilige en betrouwbare brandstofbron wordt, maar draagt ook bij aan het groeiende onderzoek in de sector naar de gunstige effecten van 100 procent SAF op vliegtuigprestaties. Momenteel is SAF beperkt tot een menglimiet van 50 procent in motoren voor commerciële vluchten.

De demonstratievlucht met de Emirates A380 vond plaats tijdens de derde conferentie van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) over luchtvaart en alternatieve brandstoffen (CAAF/3). Toegewijde medewerkers van Airbus, Engine Alliance, Pratt & Whitney, Neste, Virent en ENOC hebben gewerkt aan de tests, technische beoordelingen en data-analyse voor de vlucht.

100 procent drop-in SAF

De 100 procent drop-in SAF die op de vlucht van vandaag is gebruikt, bevat hernieuwbare aromaten en bootst nauwkeurig de kenmerken van conventionele vliegtuigbrandstof na. Dit is de eerste keer dat drop-in SAF is gebruikt in een A380-toestel. De vlucht had vier ton SAF aan boord, bestaande uit HEFA-SPK geleverd door Neste (een synthetische kerosine die Neste maakt uit plantaardige oliën en vetten) en HDO-SAK van Virent (hydro gedeoxygeneerde synthetische aromatische kerosine). ENOC hielp bij het veiligstellen van de nette SAF bestaande uit HEFA-SPK, en mengde deze voorafgaand aan de demonstratie met Sustainable Aviation Kerosine (SAK) in haar vestiging op Dubai International Airport, en voerde ook diensten aan boord uit.

De 100 procent SAF werd gebruikt in een van de vier Engine Alliance GP 7200-motoren, terwijl conventionele vliegtuigbrandstof werd gebruikt in de andere drie motoren. De PW980 hulpaggregaat (APU) van Pratt & Whitney Canada draaide ook op 100 procent SAF.

Vorige week onderging één Engine Alliance GP7200-motor van de A380 robuuste motor-testen. Het doel was om de capaciteit van de motor om te draaien op de speciaal samengestelde 100 procent drop-in SAF te valideren, zonder de prestaties te beïnvloeden of enige aanpassingen te vereisen. Grondtesten van de motor vonden plaats in het ultramoderne Emirates Engineering Centre in Dubai.

Vliegtuigbrandstof met lagere emissies

Adel Al Redha, Chief Operating Officer bij Emirates Airline, zei: "Emirates is 's werelds eerste passagiersluchtvaartmaatschappij die een A380 exploiteert met 100 procent drop-in SAF als krachtbron voor een van de vier Engine Alliance GP7200-motoren. Dit markeert opnieuw een moment van trots voor Emirates en onze partners, aangezien we concrete stappen zetten met het onderzoek en de testen van verhoogde concentraties SAF, met als uiteindelijk doel de bredere acceptatie van 100 procent SAF-vliegen binnen de branche.

Tevens betekent dit een belangrijke stap in het valideren van het gebruik van SAF in een van de motoren van de A380, een widebody toestel met vier motoren. De wereldwijde vraag naar alternatieven voor vliegtuigbrandstof met lagere emissies groeit. Het werk van producenten en leveranciers om Sustainable Aviation Fuel (SAF) te commercialiseren en beschikbaar te maken, zal de komende jaren cruciaal zijn om Emirates en de bredere luchtvaartindustrie te ondersteunen bij het voortzetten van onze weg naar verminderde CO2-uitstoot.’’

Julie Kitcher, Executive Vice President Communications and Corporate Affairs bij Airbus, merkte op: “Het is een symbolisch moment om Emirates te zien vliegen met een A380, het grootste vliegtuig ter wereld, aangedreven door een motor die draait op 100 procent duurzame luchtvaartbrandstof. Deze brandstoffen vormen de meest efficiënte aanpak van CO2-uitstoot in de luchtvaartindustrie vandaag de dag en genieten toenemende steun van vooraanstaande luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. SAF is essentieel om aan de sectordoelstelling van netto nul emissies in 2050 te voldoen, maar heeft hiervoor de steun van de hele industrie nodig. Airbus streeft ernaar om tegen 2030 al haar toestellen volledig compatibel te maken met Sustainable Aviation Fuel (SAF) en werkt samen met partners om de wereldwijde SAF-markt in de komende jaren te bevorderen. De missie van Airbus als bedrijf is om duurzame luchtvaart te bevorderen voor een veilige en verenigde wereld. Door onze samenwerking met Emirates matchen we ambitie met actie."

SAF gebruik in Amsterdam en verder

Eerder dit jaar voltooide Emirates met succes de eerste 100 procent door SAF aangedreven demonstratievlucht in de regio op een door GE90 aangedreven Boeing 777-300ER.

Vorige maand vertrokken de eerste Emirates vluchten met SAF van Shell Aviation vanaf Dubai International Airport (DXB). Shell leverde 315.000 gallon (ongeveer 1.2 miljoen liter) gemengde SAF voor gebruik in de hub van de luchtvaartmaatschappij in Dubai.

De luchtvaartmaatschappij heeft onlangs ook haar samenwerking met Neste uitgebreid voor de levering van ruim 3 miljoen gallon (11,4 miljoen liter) gemengde SAF in 2024 en 2025 voor vluchten die vertrekken vanaf de luchthavens Amsterdam Schiphol Airport en Singapore Changi.

Emirates breidt momenteel SAF gebruik uit in Noorwegen en Frankrijk en de luchtvaartmaatschappij blijft zoeken naar mogelijkheden om SAF op verschillende luchthavens te gebruiken zodra er aanbod beschikbaar komt.