Clicky


Bol en Nederlandse Loterij stoppen met adverteren op X

Bol en Nederlandse Loterij stoppen met adverteren op X
23-11-2023 14:19 | Financieel | auteur ANP

DEN HAAG - De Nederlandse Loterij en webwinkel bol stoppen met adverteren op socialmediaplatform X. De Nederlandse Loterij geeft aan zo "de plaatsing bij ongewenste en ongepaste berichten verder te willen voorkomen". Bol meldt al gestopt te zijn met adverteren toen Elon Musk het voormalige Twitter had overgenomen. De webshop wil zijn merk niet langer verbinden aan X "door een gebrek aan content moderation".

Bol zegt inmiddels ook geen eigen tweets meer te plaatsen. "We monitoren en reageren nog wel op mensen die via dit kanaal klantvragen stellen en sturen deze door naar onze Customer Service", licht een woordvoerder toe.

De afgelopen tijd kondigden meerdere grote bedrijven, zoals IBM en Apple, al aan te stoppen met adverteren op het platform in verband met antisemitisme op X. Dat deden ze nadat onderzoeksgroep Media Matters screenshots publiceerde van advertenties die te zien waren onder berichten waarin de ideeën van Adolf Hitler of het Derde Rijk werden opgehemeld.

VodafoneZiggo adverteert nog wel op X, maar heeft naar eigen zeggen extra maatregelen genomen zodat advertenties niet getoond worden in de context van oorlogen of in combinatie met haatdragende berichten. Zo maakt de telecomaanbieder gebruik van "safety controls" legt een woordvoerder uit. "X houdt bij wat voor soort berichten geplaatst worden en welke specifieke woorden daarin gebruikt worden. Als adverteerder kun je dus bepaalde berichten uitsluiten en ervoor zorgen dat je advertenties alleen getoond worden bij gelimiteerde content." Het bedrijf zegt in beraad te zijn over of X nog "past bij VodafoneZiggo en een geschikt platform is om advertenties op te plaatsen".

Volgens Henriette van Swinderen, directeur van de Bond van Adverteerders, nemen de uitgaven aan advertenties op X mede af door "de sterk toegenomen zorgen over de brandsafety van het platform". "Merken willen niet te zien zijn in de nabijheid van nepnieuws, haatberichten of andere schadelijke, bijvoorbeeld discriminerende, content", aldus Van Swinderen. Ze benoemt ook dat X voor Nederlandse adverteerders nooit een heel belangrijk medium is geweest.