Clicky


Groene corridors tussen Zweden en Duitsland

Groene corridors tussen Zweden en Duitsland
24-11-2023 10:47 | Haven Nieuws | auteur Redactie

GÖTEBORG - Een functionerende, milieuvriendelijkere toeleveringsketen vereist dat alle spelers actief deelnemen aan de transitie naar duurzaam transport. Hoe een dergelijke keten met succes kan worden geïmplementeerd, werd gedemonstreerd door de haven van Göteborg, Stena Line, de haven van Kiel en de haven van Hamburg als organisatoren, evenals door vele bedrijven op de conferentie getiteld "Groene transportcorridors - die Europa en Scandinavië met elkaar verbinden" in Göteborg.

“De scheepvaartsector staat momenteel onder aanzienlijke druk om het proces van het koolstofarm maken te versnellen. Ze kan deze transformatie echter niet alleen verwezenlijken. De inspanningen voor het koolstofarm maken moeten de bredere industrie verenigen, waarbij havens, verladers, vervoerders, fabrikanten, investeerders, energieleveranciers en beleidsmakers betrokken zijn. Het voorbeeld van Stena Line, op de route "Göteborg-Kiel" laat zien wat al mogelijk is", zegt Marina Basso Michael Regional Director Europe bij Port of Hamburg.

Stena Line en haar veerboten vormen al 55 jaar de ruggengraat van de Zweeds-Duitse handel op de route Kiel-Göteborg. “Elke maritieme band is net zo sterk als de samenwerking tussen alle partijen. Daarom steken we veel energie in het vinden van de juiste oplossing voor elke individuele vraag – of het nu gaat om begeleide of onbegeleide vracht, projectlading of intermodale oplossingen. Efficiëntie en betrouwbaarheid zijn de sleutelwoorden bij alle transportplanningen. Op Kiel-Göteborg profiteren onze klanten van een dagelijkse frequentie, waardoor ze hun vracht 's nachts kunnen verzenden van Noord-Duitsland naar West-Zweden en verder”, zegt Katrin Verner, commercieel manager Stena Line Freight.

Stena Line test op deze route niet alleen nieuwe alternatieve brandstoffen zoals methanol met de Stena Germanica. Ook maakt de rederij al langere tijd gebruik van walstroom, die in beide havens aanwezig is.

“Als een van de grootste ferriemaatschappijen ter wereld zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheid om ons bedrijf duurzaam te transformeren, waar we elke dag met ambitie en optimisme mee geconfronteerd worden. Wij zijn ervan overtuigd dat we in het licht van de komende strengere regelgeving, die zowel veeleisend als noodzakelijk is, nog steeds aantrekkelijke diensten kunnen aanbieden. We rekenen erop dat onze partners en klanten onze visie op het verbinden van Europa voor een duurzame toekomst zullen blijven delen”, zegt Mikko Juelich, Stena Line Trade Director Duitsland.

De rederij krijgt veel steun van de twee havens Göteborg en Kiel. De schepen aan de lijn kunnen hier al jaren gebruik maken van walstroom. Tegelijkertijd wordt de haven van Göteborg gebruikt om de methanol te bunkeren.

"We waarderen de ambitieuze stappen die Stena Line heeft gezet ten zeerste als het gaat om het vrijmaken van de weg voor onder meer de onshore stroomvoorziening die de afgelopen twintig jaar in gebruik is geweest en het bunkeren van methanol tussen schepen", zegt Göran Eriksson, CEO van de haven van Göteborg, en voegt eraan toe:

"Duitsland is een van de grootste handelspartners van Zweden en door de langdurige samenwerking tussen Stena Line, de haven van Kiel, de haven van Hamburg en de haven van Göteborg zijn we erin geslaagd om concurrerende en duurzame logistieke oplossingen voor de industrie leveren.”

Dr. Dirk Claus, Managing Director bij Port of Kiel, bevestigt ook dat een nauwe en coöperatieve uitwisseling de basis vormt van het Duits-Zweedse succesverhaal tussen Kiel en Göteborg. “We zijn blij om samen met onze Scandinavische partners te werken aan de toekomst van dit bijzondere transport- en logistieke traject om het op alle niveaus nog milieuvriendelijker, digitaal en toekomstbestendiger te maken”, benadrukt Claus.

Dit maakt Port of Kiel ook tot een van de pioniers op het gebied van walstroomvoorziening voor schepen. De haven beschikt inmiddels over een van de meest uitgebreide walstroomsystemen van Europa, die parallel tot zes zeeschepen van stroom kan voorzien. De haven wil in 2030 klimaatneutraal zijn.

Voor een groene toeleveringsketen zijn echter niet alleen havens en rederijen nodig; Ook andere logistieke dienstverleners zoals spoor- en expediteurs leveren hun bijdrage, zoals Axel Mattern, CEO van Port of Hamburg Marketing, tijdens de paneldiscussie benadrukte. Daarom is het zo belangrijk om alle spelers aan tafel te krijgen, voegde Björn Garberg, nationaal coördinator voor de binnenvaart en de korte vaart bij het Zweedse ministerie van Transport, toe en waarschuwde: “We moeten de groene transitie in de maritieme industrie versnellen. Alle belanghebbenden moeten samenwerken en op een gecoördineerde manier handelen om kritieke problemen zoals het onderhoud en de ontwikkeling van de infrastructuur op te lossen."