Clicky


Kuehne+Nagel doet 's werelds eerste trans-Atlantische luchtvracht op 100% SAF-aangedreven vlucht

Kuehne+Nagel doet 's werelds eerste trans-Atlantische luchtvracht op 100% SAF-aangedreven vlucht
29-11-2023 19:20 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie

NEW YORK - Op 28 november 2023 landde 's werelds eerste 100% Sustainable Aviation Fuel (SAF) trans-Atlantische vlucht van een commerciële luchtvaartmaatschappij met succes op New York JFK na vertrek uit Londen Heathrow. Kuehne+Nagel, toonaangevend in duurzame logistiek, houdt zich actief bezig met projecten die het gebruik van duurzame brandstoffen binnen de logistieke sector stimuleren en bevorderen. Als onderdeel van haar inspanningen heeft Kuehne+Nagel de beschikbare vrachtruimte op deze door SAF aangedreven vlucht veiliggesteld en de overeenkomstige hoeveelheid SAF gebruikt voor de vervoerde goederen.

Yngve Ruud, lid van de raad van bestuur van Kuehne+Nagel verantwoordelijk voor luchtvracht, zegt: “Dit is een historisch moment in onze collectieve reis naar een duurzame luchtvaart en we zijn erg trots om de luchtvrachtindustrie te vertegenwoordigen op ‘s werelds eerste 100% duurzame trans-Atlantische vlucht van een commerciële luchtvaartmaatschappij. Het is een eer om dit door Virgin Atlantic geleide consortium te steunen, dat de grenzen van het koolstofvrij maken van de luchtvaart verlegt.”

Kuehne+Nagel zet zich in voor de op wetenschap gebaseerde doelstellingen om de logistieke sector koolstofvrij te maken en de verandering naar een koolstofvrije toekomst te stimuleren. Deze vlucht vertegenwoordigt de volgende stap in duurzame luchtvaart door het potentieel aan te tonen van het gebruik van SAF als een 100% drop-in vervanging voor fossiele brandstoffen.

Het door Virgin Atlantic geleide consortium, gezamenlijk gefinancierd door het Britse ministerie van Transport, omvat Rolls Royce, Boeing, University of Sheffield, Imperial College London en Rocky Mountain Institute.

De SAF die wordt gebruikt om de twee Rolls-Royce Trent 1000-motoren van de Boeing 787 Dreamliner aan te drijven, wordt geproduceerd door Hydroprocessed Esters and Fatty Acids (HEFA) en Synthetic Aromatic Kerosine (SAK) met een mengverhouding van 88% SAF en 12% SAK.