Clicky


De veranderingen van de Duitse Maut op een rij

De veranderingen van de Duitse Maut op een rij
30-11-2023 11:48 | Buitenland | auteur Redactie

ZOETERMEER -  Morgen, vrijdag 1 december 2023, gaat Duitsland drastische wijzigingen in het tolsysteem doorvoeren. Wat er gaat veranderen en hoe je hiermee om moet gaan, lees je in dit overzicht dat Transport en Logistiek heeft samengesteld.  

De veranderingen:

Het uitgangspunt voor het toltarief gaat de CO2-emmissieklasse van het voertuig worden. Vanaf 1 januari 2024 gaat dit ook toegepast worden op CNG en LNG voertuigen en vanaf 1 juli 2024, gaan de nieuwe tarieven ook gelden voor voertuigen met een maximummassa van meer dan 3,5t.

Voertuigen worden per 1 december 2023 ingedeeld in CO2-emissieklassen, categorie 1 tot en met 5. Hoe lager de CO2-uitstoot, hoe hoger en beter de CO2-emissieklasse (max. Cat. 5) en hoe voordeliger het toltarief. Toll Collect geeft aan dat voertuigen die vóór 1 juli 2019 zijn geregistreerd automatisch worden gecategoriseerd als CO2-emissieklasse 1, tenzij het voertuig emissievrij is.

Het merendeel van de Euro VI voertuigen zal  in CO2-emissieklasse 1 terechtkomen. Voertuigen in CO2-emissieklasse 5 zijn emissievrij en daardoor tot en met 31 december 2025 volledig vrijgesteld van de tolheffing.

Daarnaast zal de toewijzing aan een gewichtsklasse niet langer gebaseerd zijn op het Toegestane max. massa voertuig (kentekenbewijsveld F.2), maar op het Technische maximum massa (kentekenbewijsveld F.1). Dit laatste zorgt er voor dat voertuigen in een hogere gewichtsklasse zouden kunnen vallen óf volgens deze berekening ineens tolplichtig worden.

Te nemen acties:

In het klantportaal van Toll Collect moet je als gebruiker controleren of de gewichtsklasse van het voertuig goed vermeld staat. Dus volgens Technische maximum massa (kentekenbewijsveld F.1) en niet zoals voorheen Toegestane max. massa voertuig (kentekenbewijsveld F.2).

Op de Emissions Class Finder in het klantenportaal van Toll Collect dien je te controleren aan welke CO2-emissieklasse een voertuig is toegewezen. Wanneer het voertuig na 1 juli 2019 geregistreerd is, kan het wellicht in een hogere en goedkopere klasse terecht komen. Hier lees je hoe je die aanvraag kunt doen.

Als je de tol via een andere toldienstverlener hebt geregeld, zoals bijv. DKV, UTA, etc. dan regelen zij bovenstaande zaken voor. Het advies is wel even contact met hen te zoeken.

Als je geen actie onderneemt wordt jouw voertuig automatisch ingedeeld in CO2-emissieklasse 1, de meest vervuilende klasse, en betaal je, wellicht onnodig, het hoogste bedrag tol per gereden kilometer.

Handige links:

  • Op deze pagina van Toll Collect staan de nieuwe toltarieven. Euro VI in categorie 1 gaat 0,348 ct per gereden km betalen. Dit is een stijging van 83 procent
  • Bekijk de FAQ van Toll Collect voor aanvullende informatie
  • Toll Collect heeft een Duitstalige video (met Duitse, Engelse en Poolse ondertiteling) gepubliceerd waarin wordt uitgelegd hoe er in het nieuwe tolstelsel wordt omgegaan met de CO2-emissieklasse.
  • Meer informatie kan je op deze pagina terugvinden