Clicky


Maersk gaat methanolschip inzetten tussen Azië en Europa

Maersk gaat methanolschip inzetten tussen Azië en Europa
07-12-2023 10:49 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

KOPENHAGEN - Maersk staat op het punt de eerste van zijn achttien bestelde grote methanolschepen te water te laten. Op 9 februari 2024 zal het in de vaart worden genomen op de AE7-lijn die Azië en Europa verbindt, met havenaanlopen in Ningbo, Shanghai, Nansha, Yantian (geheel China), Tanjung Pelepas (Maleisië), Colombo (Sri Lanka), Port Tangiers (Marokko), Felixstowe (VK), Hamburg (Duitsland), Antwerpen (België), London Gateway (VK), Le Havre (Frankrijk), Port Tangiers, Jeddah (Saoedi-Arabië), Abu Dhabi (VAE) en Jebel Ali (VAE).

Het containerschip gebouwd door Hyundai Heavy Industries (HHI) in Zuid-Korea heeft een nominale capaciteit van 16.000 containers (TEU) en is uitgerust met een dual-fuel motor die zowel op methanol als op biodiesel en conventionele bunkerbrandstof kan varen.

Maersk heeft voor het hele bedrijf een netto-nul-doelstelling voor de uitstoot van broeikasgassen voor 2040 vastgesteld en heeft ook tastbare en ambitieuze kortetermijndoelen voor 2030 gesteld om aanzienlijke vooruitgang te garanderen. Maersk heeft voldoende groene 1- methanol ingeslagen om de eerste reis van het schip te dekken en blijft ijverig werken aan inkoopoplossingen voor de periode 2024-2025 voor zijn op methanol gebaseerde scheepsvloot.

Voorafgaand aan de inzet zal het schip eind januari 2024 op de scheepswerf een naam krijgen. De volgende twee zusterschepen zullen in de eerste helft van 2024 worden ingezet, waarbij naamgevingsevenementen plaatsvinden in Yokohama, Japan, en Los Angeles, VS. Maersk verwacht in de tweede helft van 2024 vier extra zusterschepen in ontvangst te nemen.

Op het moment dat het eerste grote schip wordt ingezet, zal het het enige tweede containerschip ter wereld zijn dat op groene methanol kan varen. Het eerste is het feederschip Laura Maersk dat in september dit jaar in de vaart is gekomen.