Clicky


23 procent loonsverhoging bij Haagse vervoerder HTM

23 procent loonsverhoging bij Haagse vervoerder HTM
15-12-2023 09:44 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

UTRECHT - [update 11:47 uur] Medewerkers van openbaarvervoerbedrijf HTM in Den Haag gaan er de komende twee en een half jaar gemiddeld 23 procent op vooruit. Dat zijn vakbonden CNV en FNV en de Haagse vervoerder overeengekomen in een onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao. "Dit is echt een ongekend resultaat", zegt Jelmer Hoogland van CNV Vakmensen. "En dat zonder actie of staking."

De enorme loonsprong maken de medewerkers, waar naast de bus- en trambestuurders bijvoorbeeld ook het kantoorpersoneel en de mensen van Service & Veiligheid onder vallen, overigens niet in een keer. Het volgende stappenplan is afgesproken:

  • 1 januari 2024: € 300 + 2 procent (gemiddeld 10 procent bij elkaar)
  • 1 januari 2024: € 1390 eenmalig
  • 1 juli 2024: 3 procent
  • 1 januari 2025: 3 procent
  • 1 juli 2025: 2,5 procent
  • vanaf december 2025: structurele verhoging van de eindejaarsuitkering met € 500 (t.w.v.1 procent)
  • 1 januari 2026: 4 procent

Vorige cao pakte niet lekker uit

De loonsverhoging is fors, maar niet onterecht, vindt Hoogland. "De voorgaande jaren stonden er teksten in de cao over het behoud van koopkracht, maar die pakten in praktijk niet helemaal uit zoals we bedoeld hadden. Daardoor hebben medewerkers een behoorlijke achterstand opgelopen. Dat trekken we nu recht."

Maar het is niet alleen uit compassie met zijn medewerkers dat de Haagse vervoerder bereid is in de buidel te tasten. "HTM heeft heel hard mensen nodig", legt de CNV-bestuurder uit. "Maar de arbeidsmarkt is krap en de concurrentie groot. Daarom wil HTM aantoonbaar een aantrekkelijke werkgever zijn. Wat ons betreft hebben ze daar nu een duidelijke stap in gezet."

FNV-onderhandelaar Eric Vermeulen is blij met het resultaat en spreekt van een ‘win-win-situatie’: "Natuurlijk is het een opsteker voor de werknemers. Voor hen wordt op deze manier de koopkracht weer enigszins gecompenseerd na een periode van torenhoge inflatie. Maar ook HTM is er bij gebaat. Die wordt voor nieuwe chauffeurs en trambestuurders een aantrekkelijker werkgever. Daardoor kan het tekort aan personeel worden weggewerkt. Dat geeft weer minder werkdruk. Dus iedereen is daar bij gebaat."

Compensatie voor enorme inflatie

"Al met al maakt dat een gemiddelde loonstijging van 23 procent. Dat klinkt natuurlijk enorm fors, maar vergeet niet dat dat over een periode van 2,5 jaar is. Ook zijn de buschauffeurs en trambestuurders eerder minimaal gecompenseerd voor de enorme inflatie. Ze konden voor hun loon steeds minder boodschappen doen. Dat is met deze nieuwe cao voor een groot deel hersteld", aldus Eric Vermeulen van FNV.

Flexibele inzet extra beloond

Om ondertussen ook zo veel mogelijk mensen te behouden, is meer nodig dan een goed salaris, meent Hoogland. "Vandaar dat we ook afspraken hebben gemaakt om de werkdruk te verminderen. Verder zijn de ouderendagen naar boven toe gelijkgetrokken en wordt de reiskostenvergoeding verhoogd naar € 0,23."

Een bijzondere afspraak is die om flexibele inzet te belonen. Dat was met name een wens van de werkgever. "Tram- en buschauffeurs die op vrijwillige basis flexibel ingezet worden, krijgen daar een extra toeslag voor", zegt Hoogland.

Ook stagevergoeding vastgelegd

De CNV-onderhandelaar vervolgt: "Ten slotte komt er een stagevergoeding van € 744 en hebben we bovendien als CNV gepleit voor een rouw- en mantelzorgspecialist op HR-niveau. Ook die komt er." 

Het laatste woord is nu aan de vakbondsleden. Als zij ook met het resultaat instemmen, zijn de afspraken definitief. Leden van CNV Vakmensen krijgen de komende weken om erover te stemmen.