Clicky


IJsplaten van vrachtwagens hebben afgelopen dagen weer schade aangericht

IJsplaten van vrachtwagens hebben afgelopen dagen weer schade aangericht [+foto's]
09-01-2024 19:25 | Weer en Verkeer | auteur Redactie

Het is weer koud, het vriest. Dit zorgt er ook weer voor dat water op de opleggers van vrachtwagens bevriest en tijdens het rijden losraakt met alle gevolgen van dien.

Zo belandde een ijsplaat van een vrachtwagen op de Zwitserse A14 dinsdagmiddag op de voorruit van een personenauto. Het voorruit sneuvelde volledig.

De 34-jarige bestuurder van de auto liep door de kracht van de klap hoofd- en handletsel op, evenals ijs- en glassplinters. Nadat hij de eerste medische zorg van de ambulancedienst had gekregen, werd hij naar het ziekenhuis overgebracht.

De 30-jarige Poolse vrachtwagenchauffeur moest een boete van enkele honderden Zwitserse franken betalen. Hij zal worden aangegeven bij het Openbaar Ministerie wegens het besturen van een onveilig voertuig.

De beschadigde auto was niet meer rijvaardig en moest door een sleepbedrijf worden afgevoerd. Het verkeer op de snelweg ondervond geen hinder van het incident en kon normaal doorrijden.

Chauffeur steekt middelvinger op en rijdt door

Ook in Duitsland was het dinsdag raak. Dinsdagochtend verloor een vrachtwagenchauffeur meerdere ijsplaten op de Duitse A2. Eén ervan raakte een andere vrachtwagen waarvan het voorruit werd beschadigd.

Om de chauffeur die verantwoordelijk was voor het ongeval te waarschuwen, ging hij naar de middelste rijstrook. Toen hij zich op dezelfde hoogte bevond als de vrachtwagen, gaf de verantwoordelijke chauffeur hem de middelvinger en reed verder.

De 56-jarige benadeelde chauffeur noteerde het kenteken van de vluchtende vrachtwagen en deed aangifte bij de politie.

Gelukkig veroorzaakte de ijsplaat hier slechts een materiële schade van zo'n 600 euro aan de voorruit.

Maandag 8 januari ondervond de chauffeur van een klein busje in Radevormwald-Freudenberg dat ijsschotsen van vrachtwagendaken zich kunnen ontwikkelen tot gevaarlijke projectielen.

De man reed rond 12.40 uur op de L483 richting Wellringgrade toen een vrachtwagen met een witte oplegger op hem afkwam. Plots kwam er een ijsschots van de oplegger en raakte de bestelwagen in de buurt van de radiateurgrille, die beschadigd was.

De vrachtwagenchauffeur heeft het incident waarschijnlijk niet opgemerkt en vervolgde zijn reis.

Chauffeur zelf verantwoordelijk voor ijsvrij maken vrachtwagen en/of trailer.

In de winter treft de politie herhaaldelijk vrachtwagens aan die tijdens het rijden ijsplaten verliezen. Sneeuw en ijs verzamelen zich op de daken van trekkende voertuigen, aanhangwagens of opleggers en worden bij hogere snelheden of in bochten weggeslingerd. Naburige of erachter rijdende voertuigen kunnen door vallende ijsplaten ernstig beschadigd raken.

Regenwater dat tot enorme stukken ijs is bevroren en zich in de holtes van dekzeilen heeft verzameld, kan tijdens het rijden ook loskomen en op straat, trottoirs of fietspaden vallen. Dit zorgt voor een onberekenbaar risico voor voetgangers en autoverkeer.

De ijsblokken, die tot wel 100 kg kunnen wegen, dringen gemakkelijk door de voorruit en kunnen levensbedreigende verwondingen veroorzaken bij mensen, of het nu gaat om inzittenden van voertuigen, voetgangers of fietsers. Het achterlaten van gevallen ijsblokken in het openbaar verkeer is in Duitsland een overtreding in overeenstemming met artikel 32 van de StVO.

In principe is elke chauffeur, in overeenstemming met artikel 23, lid 1 van de StVO, verantwoordelijk voor de staat van zijn voertuig en moet hij vóór aanvang van de rit zorgplichten in acht nemen, waaronder onder meer het verwijderen van losse sneeuw- en ijskappen van voertuigen zodat vallende ijsplaten geen schade kunnen veroorzaken. Anders begaat de bestuurder een administratieve overtreding.

Als er sprake is van verkeersgevaar, schade of persoonlijk letsel, wordt de verantwoordelijke bestuurder ten minste beschuldigd van (grove) nalatigheid. Als het verkeer in gevaar komt of er gewonden vallen (in het ergste geval de dood), is er sprake van een strafbaar feit dat aanzienlijke gevolgen kan hebben voor de chauffeur.

De politie doet een beroep op alle chauffeurs van motorvoertuigen, vooral beroepschauffeurs, om hun voertuigen grondig te controleren voordat ze bij winterse weersomstandigheden met sneeuw en ijs vertrekken en eventuele ophopingen van sneeuw en ijs te verwijderen.

Bij veel vrachtwagenstopplaatsen en rustplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs zijn opruimingspunten ingericht waar de gevaarlijke ijslading kan worden verwijderd.

Bij luchtondersteunde hefsystemen bieden sommige fabrikanten de mogelijkheid om het dekzeil vóór het rijden te laten optillen om de gevaarlijke ijsfragmenten te verwijderen. Als alternatief wordt het water uit de holtes geduwd voordat het kan bevriezen.

Alle voertuigbestuurders wordt gevraagd een veilige afstand aan te houden als ze achter een groter voertuig of vrachtwagen zitten. Vooral vrachtwagens met zeilen vormen in de winter een bijzonder groot risico om brokken sneeuw en ijs te verliezen.