Clicky


'Werkdruk buschauffeurs Arriva in Twente onacceptabel hoog'

'Werkdruk buschauffeurs Arriva in Twente onacceptabel hoog'
11-01-2024 12:27 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

UTRECHT - De stemming onder buschauffeurs in Twente is ronduit slecht. Ze vinden de werkdruk bij hun nieuwe werkgever Arriva onacceptabel hoog. Daar moet snel verandering in komen vindt vakbond FNV. De vakbond wil dit met de directie van Arriva bespreken. Als er geen oplossing komt, dreigen er acties.

Sinds 10 december vorig jaar heeft Arriva het vervoer overgenomen van Keolis. Daardoor zijn er veel problemen ontstaan. Zo is er veel vertraging en is er sprake van een enorm hoge werkdruk voor de chauffeurs.

Boos en verdrietig

Arriva spreekt zelf van ‘opstartproblemen’ die op 7 januari moesten zijn opgelost. Maar daar is volgens de FNV alles behalve sprake van. "De stemming onder de buschauffeurs is ronduit slecht", zegt Marijn van der Gaag, FNV-bestuurder Streekvervoer. "Ze zijn boos en verdrietig vanwege alles wat mis gaat bij het busvervoer in Twente."

Enorm krappe rij- en rusttijden

Grootste probleem zit hem in de te krappe rijtijden. "De dienstregeling is zo krap, deze lijkt niet meer afgesteld op het in- en uitladen van passagiers", zegt Van der Gaag daar over. "Sommige bussen komen daarom ook veel te laat of zelfs niet. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn en is natuurlijk onveilig."

Materieel dat niet werkt

Volgens de vakbond houden chauffeurs door de te krappe werktijden geen pauze meer over. Bovendien moeten chauffeurs werken met materieel dat niet werkt. Sinds de overname op 10 december is het wagenpark vernieuwd met elektrische bussen. Er treden enorm veel storingen op als gevolg van het oplaadproces, dat niet goed schijnt te werken. Zo doen verwarmingen het niet met deze kou en werken ook navigatie en communicatiesystemen niet.

Werkplezier verdwenen

Het werkplezier is voor veel chauffeurs als sneeuw voor de  zon verdwenen. "Voor de kerst had ik de mooiste baan die ik mij maar kon bedenken, vier weken later is daar niets meer van over", zegt een chauffeur. "Het lijkt vechten tegen de bierkaai."

Roofbouw op zichzelf

"Veel chauffeurs zijn bijna overspannen door het jagen van halte naar halte", zegt Van der Gaag. "Dat levert enorme stress, frustratie en boze passagiers op. Door toch door te rijden plegen de chauffeurs uiteindelijk roofbouw op zichzelf. Dit is echt onacceptabel." Arriva moet komen met betere roosters. Gebeurt dat niet, dan sluit de vakbond acties niet uit.