Clicky


easyJet introduceert Iris: nieuwe generatie luchtverkeerscommunicatiedienst

easyJet introduceert Iris: nieuwe generatie luchtverkeerscommunicatiedienst
29-01-2024 12:14 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie

SCHIPHOL - easyJet vliegt als eerste luchtvaartmaatschappij met het Iris-programma, een initiatief van de European Space Agency (ESA) en het wereldwijde communicatiebedrijf Viasat, dat gebruik maakt van de nieuwste generatie satelliettechnologie om het luchtverkeersbeheer (ATM) te helpen moderniseren.

Iris zorgt voor snellere en betrouwbaardere satellietcommunicatie tussen het vliegtuig en de grond. Dit helpt luchtverkeersleiders en piloten om de operationele efficiëntie te verbeteren door de kortste beschikbare routes te berekenen, op optimale hoogtes te vliegen en doorlopende klim- en daalpaden te gebruiken.

Met Iris kan easyJet zijn vliegtuigen dus efficiënter laten vliegen met directere vliegroutes en kortere vliegtijden, waardoor minder brandstof wordt gebruikt en uitstoot wordt gereduceerd. De modernisering van het luchtruim, en de daaruit voortvloeiende efficientie, is een belangrijke stap op de weg naar easyJets op wetenschap gebaseerde doelstellingen om tegen 2035 CO2-emissies met 35% te verminderen en deze tegen 2050 tot netto nul te reduceren.

Daarnaast speelt het programma een sleutelrol bij de modernisering van het luchtruim in de hele sector. Optimalisatie is de meest haalbare vorm van CO2-reductie en van cruciaal belang voor het behalen van de SESAR-ambitie (Single European Sky's ATM Research) om 10% CO2-uitstoot te besparen in de Europese luchtvaart.

De Iris-dienstverlener ESSP (European Satellite Services Provider) is door EASA (European Union Aviation Safety Agency) gecertificeerd en heeft 18 toonaangevende verleners van luchtvaartnavigatiediensten betrokken bij de eerste commerciële vluchten die dit jaar in heel Europa plaatsvinden, waaronder met maximaal 11 easyJet Airbus A320neo vliegtuigen. Een Europese primeur die het Single European Skies-initiatief in de praktijk brengt.

ESA geeft leiding aan en financiert Iris met als doel om het Single European Sky-initiatief te ondersteunen met een oplossing die volledige Europese dekking biedt en gebaseerd is op geavanceerde, zeer veilige mobiele satellietcommunicatietechnologieën. Om te garanderen dat Iris volledig voldoet aan de Europese en wereldwijde behoeften en eisen in de luchtvaart zijn alle Europese belanghebbenden, waaronder de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO), betrokken. Daartoe heeft ESA onlangs een Europees industrieel consortium van meer dan twintig bedrijven opgezet, met Viasat (dat onlangs Inmarsat heeft overgenomen) als hoofdaannemer.

Iris maakt gebruik van Viasat's bekroonde SwiftBroadband-Safety (SB-S) connectiviteitsplatform, wat multilink datalinkcommunicatie mogelijk maakt - een hoeksteen bij het implementeren van nieuwe luchtverkeersbeheerfuncties. Airbus biedt Iris volledig ontwikkeld en gecertificeerd aan voor de vliegtuigen van de A320- en A330-serie. Iris deelt traject- en intentiegebaseerde operationele informatie, waardoor luchtvaartmaatschappijen wachtpatronen kunnen vermijden, de kortste beschikbare routes en optimale hoogtes kunnen berekenen en profiteren van continue klim- en daalroutes.

Hugh McConnellogue, Directeur Operaties & Navigatie bij easyJet: "Een efficiënter gebruik van het luchtruim is op dit moment cruciaal om de uitstoot van de sector aan te pakken. De toepassing van Iris-technologie stelt easyJet in staat om directer en efficiënter te vliegen, waardoor niet alleen de CO2-uitstoot wordt verminderd, maar ook vluchtduur verder wordt aangescherpt - wat op zijn beurt de klantervaring verbetert. We zijn verheugd dat we op dit gebied een voortrekkersrol kunnen spelen en tegelijkertijd kunnen bijdragen aan ons doel om onze netto-nul ambities te bereiken tegen 2050, zoals uiteengezet in onze roadmap."

Charlotte Neyret, Chief Executive Officer van ESSP: "Met deze eerste commerciële vluchten gaat een nieuw decenium in: met de gedeelde visie en investeringen in deze nieuwe datalink-communicatieoplossing zorgen we voor een veiligere en groenere luchtvaart. ESSP is verheugd om alle belanghebbenden, van industrie tot luchtvaartmaatschappijen, samen te brengen en te kunnen faciliteren met de proactieve bijdrage van talrijke Air Navigation Service Providers. ESSP is trots om Iris Satcom-datalinkdiensten aan Europa te leveren en de Iris-vluchten te starten met een belangrijke luchtvaartmaatschappij als easyJet. Iris-technologie maakt de ontwikkeling mogelijk van nieuwe milieuvriendelijkere routes, die het ATC-beheer zullen verbeteren, de brandstofkosten zullen verlagen en leiden tot efficiëntere luchtvaartactiviteiten."

Javier Benedicto, waarnemend directeur Connectiviteit en Veilige Communicatie van ESA: "Deze eerste commerciële vlucht met Iris plaatst Europa in de voorhoede van de digitalisering en modernisering van het luchtverkeersbeheer. Iris biedt concrete voordelen voor de commerciële luchtvaartgemeenschap en de maatschappij in het algemeen, zoals minder uitstoot van CO2 en minder vertragingen voor passagiers door de efficiëntere vliegroutes."

"Het vervolg op Iris, Iris global dat in 2022 werd gelanceerd, moet de voordelen uitbreiden tot buiten Europa. Deze uitbreiding behalen we op het geografische vlak, door Azië, de VS, het Midden-Oosten en Australië toe te voegen aan onze markt, en door uitbreiding van de dienstverlening met nieuwe ICAO-luchtvaartstandaarden en nieuwe satellietcommunicatieoplossingen. Zo ondersteunen we het toekomstige luchtverkeersbeheer van op afstand bestuurde vliegtuigsystemen. We zijn er erg trots op dat we deze historische mijlpaal voor de commerciële luchtvaart kunnen delen met de ESA-lidstaten die Iris-activiteiten hebben gefinancierd en dat in de toekomst zullen blijven doen."

Joel Klooster, SVP Flight Safety and Advanced Air Mobility (AAM), Viasat: "We zijn verheugd om Iris te zien vliegen met een toonaangevende luchtvaartmaatschappij als easyJet, een cruciale stap op onze weg naar het verminderen van emissies en het verlichten van congestie in het Europese luchtruim. We willen alle partners bedanken die een rol hebben gespeeld bij het bereiken van dit langetermijndoel en we kijken uit naar de resultaten van deze eerste commerciële vluchten. We zijn verheugd dat de sector tot ver in de toekomst de vruchten zal plukken van deze innovatie - en dat zowel passagiers als luchtvaartmaatschappijen er enorm van zullen profiteren."

In 2022 ondertekenden Viasat en ESA een nieuw contract om het Iris-programma wereldwijd uit te rollen. Iris Global zal zich richten op de technologieën en certificering die nodig zijn om de brandstof-, CO2- en congestiebesparende voordelen van Iris te delen met regio's buiten Europa.