Clicky


Omzet Action steeg in 2023 naar 11,3 miljard euro

Omzet Action steeg in 2023 naar 11,3 miljard euro
01-02-2024 09:19 | Bedrijfsresultaten | auteur Redactie

ZWAAGDIJK - Action, de non-food discounter, heeft in 2023 een netto-omzet van 11,3 miljard euro geboekt, een stijging met 27,8 procent tegenover 2022. De omzetgroei van 16,7 procent op like-for-like (vergelijkbare basis), voornamelijk te danken aan meer klanten in de bestaande winkels, bewijst de kracht van de Action-formule. De keten opende in 2023 303 nieuwe winkels en verwelkomt wekelijks gemiddeld 15,3 miljoen klanten.

Action heeft in 2023 verscheidene mijlpalen gerealiseerd. De non-food discounter opende zijn 500e winkel in Duitsland, zijn 300e winkel in Polen en zijn 100e winkel in Oostenrijk. In Frankijk werd Action uitgeroepen tot de favoriete keten van de Fransen (‘Enseigne Préférée des Français 2023’) en opende begin januari 2024 de 800ste winkel.

Action ontwikkelt ook op digitaal gebied. De focus ligt daarbij op het leveren van productinformatie en het inspireren van klanten voor een aangename winkelervaring. Daarnaast blijft Action zijn band met klanten versterken op sociale media, door middel van fanpagina’s en klantenposts die anderen ertoe aanzetten de Action-ervaring te ontdekken. Action heeft bovendien zijn e-commerceactiviteiten, die in 2021 werden gelanceerd in Nederland, uitgebreid naar België.

De groei van Action betekent dat de onderneming meer banen creëert in de regio’s waar de keten actief is. Action telde eind 2023 69.040 loyale medewerkers, 8.988 meer dan in 2022.

Hajir Hajji, CEO van Action: "Onze groei in 2023 toont hoe relevant de formule van Action is voor onze klanten. Ze zijn duidelijk blij met ons aanbod van dagdagelijkse benodigdheden en inspirerende producten die het dagelijks leven vergemakkelijken of veraangenamen - altijd tegen de laagste prijs. Die laagste prijzen zitten in ons DNA. Vorig jaar zijn we er zelfs in geslaagd de prijs van meer dan 2.500 producten te verlagen, tot tevredenheid van onze klanten. Uiteindelijk is dat het belangrijkst voor iedereen bij Action: klanten blij maken. Ik wil alle collega’s van harte bedanken voor hun enorme inspanningen om dat te bereiken.”

Action Portugal

In februari opent Action zijn eerste winkel in Porto, Portugal, het twaalfde land waar het bedrijf actief wordt. Meer winkels in Portugal zijn al gepland. Zo kunnen klanten overal in het land de voordelen van Action ontdekken, zoals veel andere Europese klanten dat al doen.

Het duurzaamheidsprogramma van Action

Action heeft in 2023 zijn duurzaamheidsprogramma voortgezet. De organisatie introduceerde zijn eerste volledig circulaire product: een opbergmand van kringloopplastic van retourstromen uit de eigen activiteiten. In Nederland en Duitsland test Action e-trucks en in Nederland rijden de 150 eigen vrachtwagens nu op HVO 100-brandstof. Dat vermindert de uitstoot tot wel 90 procent vergeleken met fossiele brandstoffen. De onderneming ligt op schema om in 2030 zijn doelstelling van 60 procent minder CO2-uitstoot uit eigen activiteiten (scope 1-2) ten opzichte van basisjaar 2021 te realiseren, waarbij rekening wordt gehouden met de bedrijfsgroei.

Action zal in maart 2024 een gedetailleerde update geven.