Clicky


Vanaf 2025 moet je 56 dagen rij- en rusttijd informatie kunnen geven bij controle

Vanaf 2025 moet je 56 dagen rij- en rusttijd informatie kunnen geven bij controle
07-02-2024 13:40 | Transport | auteur Redactie

DEN HAAG - Vrachtwagenchauffeurs moeten vanaf 31 december 2024 bij een controle alle gegevens kunnen laten zien die inzicht geven in de rij- en rusttijden van de lopende dag en van de daaraan voorafgaande 56 dagen. Nu moet een chauffeur nog maar de gegevens van de lopende dag en de vorige 28 dagen laten zien.

De verandering is het gevolg van het Europese mobiliteitspakket ‘Mobility Package’. De wijziging gaat in op 31 december 2024.

De redactie van Transport Online ontving vragen rondom de startdatum van deze nieuwe regel. Sommige transportmedia meldden namelijk dat de regel al op 1 januari 2024 is ingegaan, dit is echter niet correct.

De oude tachograafkaarten hebben overigens nog niet genoeg opslagruimte voor 56 dagen. De nieuwe tachograafkaarten, die sinds 21 juli 2023 worden uitgegeven, hebben een grotere opslagcapaciteit in verband met de wijziging van de 28 dagen naar 56 dagen welke een chauffeur onderweg moet kunnen overleggen.

Daarnaast kan de nieuwe tachograafkaart ook de nieuwe functionaliteiten opslaan, zoals de automatische grenspassage en de nieuwe functie laden/lossen (welke ook in de tachograaf zelf worden geregistreerd). De nieuwe kaarten (G2V2) zijn te herkennen aan het nummer 0039 rechtsonder op de kaart.

Tijdlijn regels mobility package

De nieuwe regels van het Europese mobiliteitspakket gaan niet allemaal tegelijk in. Bekijk hieronder welke regeling wanneer ingegaan is of ingaat.

  • 20 augustus 2020: Nieuwe regels voor rij- en rusttijden gaan in.
  • 2 februari 2022: Chauffeurs moeten met een tachograaf elke grensovergang registreren.
  • 2 februari 2022: Chauffeurs die in een ander land werken, moeten een detacheringsverklaring krijgen.
  • 21 februari 2022: Vrachtwagens mogen na de laatste cabotagerit 4 dagen geen cabotageritten meer uitvoeren.
  • 21 februari 2022: Vrachtwagens voor internationale vervoersdiensten moeten iedere 8 weken terug naar huis.
  • 21 februari 2022: Transportbedrijven moeten administratief personeel, kantoorruimten en technische voorzieningen hebben in het vestigingsland.
  • 21 augustus 2023: Nieuw geregistreerde voertuigen moeten een slimme tachograaf type 2 (SMT2) hebben.
  • 1 januari 2024: Eurovergunning nodig voor vrachtwagens boven de 2,5 ton voor internationaal vervoer.
  • 31 december 2024: Alle vrachtwagens moeten een slimme tachograaf type 2 (SMT2) hebben in plaats van een analoge of digitale tachograaf. Voor vrachtwagens met een SMT1 geldt dit vanaf 19 augustus 2025.
  • 31 december 2024: Chauffeurs moeten rij- en rusttijden van 56 dagen kunnen laten zien.

Regels in andere EU-landen

De regels uit het Europese mobiliteitspakket gelden voor alle EU-landen. Wel mogen landen sommige regels zelf invullen. Bijvoorbeeld de cabotageregels voor gecombineerd vervoer. Ook gaan regels die opgaan in nationale wetten niet overal op dezelfde datum in.