Clicky


ACM start onderzoek naar online platform bol na klachten wederverkopers

ACM start onderzoek naar online platform bol na klachten wederverkopers
14-02-2024 10:45 | Algemeen | auteur Redactie

DEN HAAG - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar online platform bol naar aanleiding van signalen dat het bedrijf zichzelf en bepaalde ondernemers bevoordeelt. Voor haar onderzoek heeft de ACM informatie opgevraagd bij bol. Het bedrijf is verplicht om deze informatie te verstrekken. De ACM onderzoekt of het bedrijf de wet overtreedt.

Wat is er aan de hand?

Meerdere bedrijven hebben bij de ACM gemeld dat hun aanbod, als wederverkopers, minder goed zichtbaar is op het online platform, zelfs als deze bedrijven de beste prijs en/of kwaliteit bieden. Zij stellen dat de aanbiedingen van het online platform zélf of van bepaalde ondernemers worden voorgetrokken. Ook zijn er signalen dat het online platform data gebruikt van ondernemers om zo de eigen positie op het platform te versterken.

bol reageert in een verklaring: "Het spreekt voor zich dat we volledig meewerken aan het onderzoek van de ACM. Onze collega’s werken hard om de toezichthouder van alle benodigde informatie te voorzien om het onderzoek soepel te laten verlopen."

"We vinden het belangrijk dat de ACM erop toeziet dat online platforms hun verantwoordelijkheid nemen voor een betrouwbare online omgeving. Voor ons is de relatie met onze verkooppartners daarin uitermate belangrijk. We zijn altijd op zoek naar manieren om ons platform te verbeteren en zien het onderzoek met vertrouwen tegemoet."

Hoe gaat het onderzoek verder?

De ACM onderzoekt of bol inderdaad de wet overtreedt. De ACM kan daarbij ook tot de conclusie komen dat daar geen sprake van is. Als de ACM tot de conclusie komt dat de wet wél is overtreden, dan heeft de onderneming de mogelijkheid om hun kant van het verhaal te vertellen, voordat de ACM optreedt met bijvoorbeeld een boete of last onder dwangsom.

ACM en de digitale economie

Nu digitale markten een steeds groter onderdeel van onze maatschappij vormen zet de ACM zich maximaal in om ervoor te zorgen dat deze markten goed functioneren. Ook voor 2024 is één van de strategische doelstellingen van de ACM om een open en eerlijke digitale economie te stimuleren voor alle mensen en bedrijven, op basis van de regels voor de bescherming van consumenten en concurrentie. Daarnaast bereidt de ACM zich voor om - zodra daarvoor de wettelijke basis is gecreëerd - verschillende digitale verordeningen te handhaven, waaronder de Digital Markets Act (DMA), de Digital Services Act (DSA) en de Platform-to-Business-verordening (P2B).