Clicky


Per 31 maart 2024 alle containerlading uit Latijns Amerika zonder pincode via de Vertrouwensketen

Per 31 maart 2024 alle containerlading uit Latijns Amerika zonder pincode via de Vertrouwensketen
19-02-2024 10:30 | Criminaliteit | auteur Redactie

ROTTERDAM - Alle importcontainers die in de Rotterdamse haven binnenkomen vanuit Latijns Amerika worden per 31 maart 2024 alleen nog veilig en betrouwbaar vrijgegeven via de Vertrouwensketen. De nieuwe werkwijze creëert een gesloten logistieke keten, met enkel bekende, geautoriseerde partijen.

In de Vertrouwensketen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan daar terecht. Het ophalen van containers met voor misbruik gevoelige pincodes stopt. “De tijd van via de e-mail breed gedeelde pincodes is voorbij. In de Vertrouwensketen gaat alle voor het veilig en betrouwbaar ophalen van een container noodzakelijke informatie digitaal van schakel naar schakel,” aldus de woordvoerder van de Vertrouwensketen.

De Vertrouwensketen maakt de Nederlandse havenlogistieke ketens weerbaarder tegen ongewenste invloeden van buitenaf. Voor de werking ervan is van iedereen in de logistieke keten actie nodig. Dat begint bij de rederij/cargadoor en loopt via de verlader, expediteur en vervoerder (truck, trein, binnenvaart) door tot de terminal. Voor al deze partijen betekent de Vertrouwensketen een nieuwe werkwijze.

“De impact van de Vertrouwensketen is niet te onderschatten, Het gaat om een geheel nieuwe en unieke werkwijze voor het vrijstellen en afhalen van containers. Voor de hele logistieke keten is dat een grote verandering. Niet alleen de directe klant van de rederij wordt overgezet, maar óók de hele keten erachter moet via de Vertrouwensketen gaan werken.”

Deelnemende rederijen/cargadoors

CMA CGM, COSCO Shipping, Maersk, MSC, ONE, OOCL en ZIM zijn de rederijen/cargadoors die vanuit Latijns Amerika op Rotterdam varen. Stapsgewijs sluiten zij momenteel hun klanten aan. Ook HMM, Yang Ming en (binnenkort) Evergreen zijn al live met de Vertrouwensketen. Na de importcontainers uit Latijns Amerika voeren de rederijen/cargadoors de Vertrouwensketen stap voor stap in voor overige binnenkomende deepsea-containers.

Vertrouwensketen

De Vertrouwensketen is een gezamenlijk initiatief van bedrijfsleven en overheidsinstanties voor het digitaal weerbaarder maken van de huidige havenlogistiek. Het veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens is daar een belangrijk onderdeel van.

De Vertrouwensketen werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens. Bovenop een aantal van de bestaande digitale services heeft Portbase voor dit doel een extra autorisatielaag gebouwd.

Het recht om een container op te halen, is zo van schakel naar schakel veilig door te geven. Iedereen kan bovendien efficiënter werken. Deelnemers profiteren bijvoorbeeld van slim hergebruik van data en krijgen door de gehele keten heen optimaal zicht op de status en planning van importcontainers.