Clicky


DHL verlengt samenwerking met Formule 1 en verdubbelt het wagenpark op biobrandstof

DHL verlengt samenwerking met Formule 1 en verdubbelt het wagenpark op biobrandstof
28-02-2024 10:18 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

BONN - Dinsdag 27 februari kondigden DHL en Formula 1 een meerjarige verlenging van hun partnerschap aan, waarmee de levering van de FIA ​​Formula One World Championship-evenementen wereldwijd wordt voortgezet. Met meer dan 40 jaar expertise in motorsportlogistiek viert DHL zijn 20e verjaardag als officiële logistieke partner van de Formule 1, waarmee het de langst bestaande Global Partner van de sport is.

Het partnerschap heeft de overgang gezien naar een duurzamer tijdperk van transport en logistiek, nu de Formule 1 zijn Net Zero-doelstelling tegen 2030 wil bereiken. Na de succesvolle introductie van vrachtwagens op biobrandstof vorig jaar tijdens de Europese etappe van het seizoen, is het aantal vrachtwagens dit jaar meer dan verdubbeld tot een totaal van 37 vrachtwagens. Elke vrachtwagen realiseert gemiddeld een vermindering van 83 procent in de CO2-uitstoot vergeleken met zijn dieselaangedreven tegenhanger.

“Naast het vernieuwen van ons partnerschap zijn we er trots op dat we de langst bestaande mondiale partner van de sport zijn, waarmee we het 20-jarig jubileum van DHL als officiële logistieke partner van de Formule 1 vieren en de race tussen de races verzorgen”, legt Arjan Sissing, Global Head of Brand uit. Marketing bij DHL Group.

"Beide bedrijven delen een sterke toewijding aan duurzaamheidsdoelen en een gemeenschappelijke visie om de sport groener en efficiënter te maken. Als pionier op het gebied van duurzame logistiek zijn we verheugd om onze samenwerking met de Formule 1 voort te zetten om deze doelstellingen samen te bereiken."

Tijdens hun 20-jarige samenwerking hebben de Formule 1 en DHL een aanzienlijke transformatie ondergaan, met name een uitgebreide kalender, die dit jaar 24 races omvat en is gerationaliseerd om in bepaalde regio's een betere stroom van races te creëren om de vrachtafstand tussen evenementen te verkleinen. De meest opvallende verandering vond echter plaats in 2019, toen de Formule 1 zijn Net Zero-doelstelling aankondigde, waarbij de wereldwijd toonaangevende multimodale logistiek van DHL, die weg-, lucht- en zeevracht omvat, een sleutelfactor is in het verminderen van de logistiekgerelateerde CO2-uitstoot. Als leider op het gebied van groene logistiek heeft DHL, naast de introductie van vrachtwagens op biobrandstof vorig jaar, bij zijn activiteiten gebruik gemaakt van zuinige Boeing 777-vliegtuigen. Deze vliegtuigen hebben geresulteerd in een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot met 17 procent vergeleken met traditionele vliegtuigen. DHL en de Formule 1 blijven standvastig in hun engagement voor hun groene agenda en zullen het komende seizoen aanvullende duurzame logistieke initiatieven blijven onderzoeken.

Jonny Haworth, directeur Commercial Partnerships bij de Formule 1 zegt: “Als onze langst bestaande partner is DHL zo’n cruciaal onderdeel geworden van de levering van onze evenementen, dus we zijn verheugd om die succesvolle samenwerking nog vele jaren voort te zetten. partnerschap heeft de sport op meer dan één manier zien transformeren, en DHL heeft ons enorm gesteund in onze transitie naar een duurzamere sport, en dit zal van cruciaal belang blijven in de richting van 2030. Terwijl de duurzame logistiek zich blijft ontwikkelen, kijk ik ernaar uit om de positieve impact en innovaties die daarna komen te zien."

Het seizoen 2024 begint deze week in Bahrein op 29 februari en markeert een opwindende start van het jaar. Dit seizoen, verspreid over 21 landen en vijf continenten, omvat het drie tripleheaders en vijf doubleheaders - waarbij de Formule 1 voor het eerst sinds de coronaviruspandemie terugkeert naar China. DHL verzorgt de enorme logistieke inspanning om tot 1.400 ton hoogwaardige vracht naar elke race te vervoeren. Dit omvat raceauto's, banden, reserveonderdelen, brandstof, uitzendapparatuur en marketing- en horecaapparatuur.

Het logistieke team van DHL Motorsports bestaat uit 100 specialisten, waarvan maximaal de helft op locatie werkt. Voor geselecteerde Europese races op de Formule 1-kalender wordt een nieuwe DHL-camper geïntroduceerd, die als vaste thuisbasis voor het team zal dienen. Uitgerust met zonnepanelen, laad- en recyclingstations wordt deze duurzame camper vervoerd met een vrachtwagen op biobrandstof.

"Naast het toegenomen aantal vrachtwagens dat op biobrandstof rijdt en de komende duurzame initiatieven, is het ook geweldig om te zien dat ons team prioriteit geeft aan milieubewust reizen, zoals blijkt uit de introductie van de nieuwe DHL-camper", zegt Paul Fowler, hoofd van Global Motorsports Logistiek bij DHL Global Forwarding. "We onderzoeken voortdurend manieren om het Net Zero-doel van de Formule 1 te bereiken, en we zijn verheugd om samen te werken met een partner die onze toewijding aan duurzaamheid deelt en ontvankelijk is voor innovatieve groene oplossingen."

In 2017 was DHL Group het eerste logistieke bedrijf ter wereld dat een Net Zero-doelstelling stelde voor alle logistiekgerelateerde CO2-uitstoot tegen 2050. Als onderdeel van zijn duurzaamheidsstrategie plant de Groep tegen 2030 extra uitgaven tot € 7 miljard om vooruitgang te boeken richting dit doel. Het bedrijf wil de adoptie van duurzame brandstoffen vergroten, de elektrificatie van zijn wagenpark versnellen en koolstofneutrale gebouwen bouwen. Deze maatregelen tonen de toewijding van DHL Group aan het verminderen van de impact op het milieu en het bevorderen van duurzame praktijken in de logistieke sector, samen met zijn partners en klanten.