Clicky


'Europa maakt meters met ecocombi’s en zero-emissietrucks'

'Europa maakt meters met ecocombi’s en zero-emissietrucks'
12-03-2024 13:40 | Klimaat | auteur Redactie

BRUSSEL - In juli 2023 presenteerde de Europese Commissie het ‘Vergroening van vrachtvervoer’ pakket (Greening Freight Package). Met dit pakket moet het Europese vrachtvervoer efficiënter en duurzamer worden. Eén van de voorstellen in het pakket is een herziening van de richtlijn afmetingen en gewichten van zware wegvoertuigen. Hier stemde het Europees Parlement vandaag over. Het Parlement wil een verruiming van de regels voor maten en gewichten voor vrachtwagens. Hierdoor wordt het aantrekkelijker om ecocombi’s in te zetten op Europese routes en zero-emissievrachtwagens in gebruik te nemen.

Langere en zwaardere trucks op de Europese wegen

De VVD heeft zich ingezet om de verruiming van het tonnage en de afmetingen te behouden en waar nodig verder te verruimen. Voor internationaal verkeer mogen ecocombi’s volgens het Parlement maximaal 22,25 meter lang zijn en 44 ton wegen, afhankelijk van het type voertuig. Ecocombi’s die rijden op fossiele brandstoffen worden nog toegestaan tot 2034. Daarna zijn alleen zero-emissie ecocombi’s toegestaan op de weg. Daarnaast mogen zero-emissietrucks, die langer en zwaarder zijn dan conventioneel aangedreven vrachtwagens, met een maximaal gewicht van 44 ton de weg op en er wordt geen maximum aan lengte genoemd door het Parlement.

Tevens is het gelukt om het gewicht van zero-emissietrailers te verhogen in de richtlijn, welke nu 2 ton extra ladingscapaciteit krijgen. Nagtegaal: "Op deze manier wordt het wegvervoer efficiënter doordat de beladingsgraad kan worden verhoogd. Dat leidt tot een vermindering van het brandstofverbruik per tonkilometer en daarmee een daling in emissies."

Toch is er ook een punt van zorg bij de VVD. Het Parlement stelt namelijk een verhoging voor van de aslasten naar 12,5 ton voor een aangedreven as van ecocombi’s. Echter, de infrastructuur in Nederland is berekend op 11,5 ton. De hoop is dat dit in de onderhandelingen met de Raad wordt rechtgetrokken.

European Modular System (EMS)

Ook het Europees verkeer tussen lidstaten die het European Modular System (EMS) hanteren, wordt vereenvoudigd. EMS zijn voertuigcombinaties die een hoger maximum combinatiegewicht en extra lengte hebben in vergelijking met een reguliere vrachtwagencombinatie. Nu kunnen deze combinaties alleen de weg op wanneer er ingewikkelde bilaterale verdragen zijn gesloten en is het vaak beperkt tot één enkele grensovergang. Volgens het Parlement hoeft dit niet meer. Daarnaast mogen proeven met EMS-voertuigen op het wegennet langer duren dan de Commissie voorstelt, namelijk vijf jaar met de mogelijkheid tot drie jaar verlenging.

Oormerken van boetes

Tot slot mogen lidstaten de opbrengsten van boetes oormerken en investeren in verduurzaming van de transportsector en het stimuleren van intermodaal vervoer, aldus het Parlement.

Na goedkeuring door het Europees Parlement starten de triloogonderhandelingen met de Raad van de Europese Unie. De verwachting is dat dit na de verkiezingen van het Europees Parlement gebeurt, in het najaar van 2024.

Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD/Renew Europe): "We gaan met deze nieuwe regels meters maken met het wegtransport. Waar de huidige regels hopeloos verouderd zijn, wordt het nu mogelijk om in heel Europa met de ecocombi of EMS te rijden, zonder bilaterale afspraken te maken. Hierdoor hoeven straks minder vrachtwagens de weg op. Dat verlaagt emissies in het Europees wegtransport én kan het chauffeurstekort verminderen. De aslast van 12,5 ton blijft een punt van zorg, omdat onze Nederlandse wegen dit niet aankunnen. Ik hoop dat ook van harte dat dit wordt verlaagd tijdens de onderhandelingen met de Raad."