Clicky


Rover blij met advies commissie-Meijdam

Rover blij met advies commissie-Meijdam
01-07-2011 14:38 | Algemeen | auteur de redactie
Vandaag presenteerde de Commissie Meijdam haar advies. De commissie is ingesteld door de Minister om een aantal problemen met de chipkaart te onderzoeken en oplossingen te vinden. Naar de mening van Rover doet de commissie een aantal goede voorstellen voor verbeteringen bij de invoering van de chipkaart op het spoor. Wat misschien nog wel belangrijker is, is dat de commissie erkent wat Rover al langere tijd roept: namelijk dat veel problemen nu worden afgewenteld op de reiziger en dat aan de reiziger wel gemak wordt beloofd, maar niet geleverd.

Eén van de oplossingen die de commissie in haar rapport Het spoor naar slagkracht voorstelt, is één keer in- en uitchecken per treinreis. Dit is een voorstel waar Rover al jaren op aandringt. Het is gemakkelijker voor de reiziger en neemt meteen het prijsverhogende effect van de 'tariefknip' tussen NS en de regionale spoorvervoerders weg. Voorwaarde daarvoor is wel dat de vervoerbedrijven tot tariefsamenwerking komen.

De commissie komt ook met een oplossing voor de besluitvorming over chipkaart- en tariefzaken die van bovenregionaal belang zijn. Overheden en vervoerbedrijven komen nu moeilijk tot besluiten en werken slecht samen, door de sterk versnipperde verantwoordelijkheden en uiteenlopende belangen bij de OV-chipkaart. Rover denkt dat een gezamenlijke, in de wet geregelde OV-autoriteit, zoals voorgesteld door de commissie-Meijdam, een verbetering kan betekenen. Voorbeelden uit Zwitserland en Oostenrijk laten zien dat op die manier reizigers geen last hoeven te hebben van het feit dat ze met meerdere vervoerders reizen die door verschillende overheden worden aangestuurd.

Deze autoriteit zou ook beleidsbepalende taken van TLS moeten overnemen. De positie van de consumentenorganisaties inzake landelijke aspecten van de chipkaart en de tarieven is in het advies van Meijdam geregeld door middel van een adviesraad. Deze brengt (naar het voorbeeld van LOCOV en regionale consumentenplatforms) advies uit aan de OV-autoriteit. Rover hoopt dat hiermee het reizigersbelang, dat nu vaak ondergeschikt is aan de belangen van vervoerders en overheden, beter geborgd kan worden.

Het enkelvoudig in- en uitchecken zou in twee tot drie jaar kunnen worden ingevoerd, aldus de commissie. Intussen zou het papieren kaartje moeten worden gehandhaafd. Hiermee kan immers nog steeds met één kaartje en zonder extra kosten door de treinketen worden gereisd. Dit is wat Rover ook steeds heeft bepleit.