Clicky


Iveco Irisbus: recordbestelling voor hybride bussen

Iveco Irisbus: recordbestelling voor hybride bussen
25-04-2012 15:03 | Nieuw Materieel | auteur de redactie
Iveco heeft een recordorder voor zijn hybride dieselelektrische bussen aangekondigd: met 102 voertuigen - 41 standaard- en 61 gelede bussen - heeft de Franse stad Dijon de grootste enkelvoudige order voor hybride bussen in Europa ondertekend.

De hybride dieselelektrische bussen worden gebouwd in de Irisbus-fabriek van Iveco in het Franse Annonay en zijn leverbaar als complete voertuigen (de Citelis-modellen van 12 en 18 meter) of als chassis en carrosserie, gebouwd in Rorthais onder de naam Access'Bus GX 327 en GX 427.

Deze recordorder voor de stad Dijon benadrukt en bevestigt de positieve stijging van het aantal hybride dieselelektrische voertuigen op Franse wegen. Vóór deze order heeft Iveco vijftien hybride dieselelektrische bussen geleverd en ruim 170 orders ontvangen. Sinds februari 2011 werden hybride voertuigen geleverd aan en rijden deze rond in Poitiers, Toulon, Monza, Parijs en op het eiland Réunion. De orders waren voor voertuigen die worden ingezet op de stadsnetten van Rouen, Annecy, Dijon en Bordeaux.

Franco Miniero, vicevoorzitter van de busdivisie van Iveco, verwoordde het als volgt: "We zijn zeer trots dat we een belangrijke speler zijn in de verspreiding van hybride voertuigen in Europa. Met de Citelis- en Access'Bus GX-modellen van hybride voertuigen, in uitvoeringen van 12 en 18 meter, bieden we onze klanten efficiënte voertuigen op het gebied van comfort, energiebesparing en uitstootvermindering. Dankzij onze nauwe samenwerking met BAE Systems zijn onze voertuigen bovendien uitgerust met gevestigde technologie die al wijd verspreid is in Noord-Amerika en het Verenigd Koninkrijk".

Nog in Frankrijk, in Orléans, werd een partnerovereenkomst gesloten met Keolis voor het gebruik van een hybride bus van 12 meter gedurende drie jaar. Ondertussen gaan STM (Société de Transport de Montréal) en RTL (Réseau de Transport de Longueuil) in Canada een aantal maanden een hybride Citelis-bus van 18 meter testen op hun stadsnetten.

Verder worden ook hybride Citelis-voertuigen getest in samenwerking met verschillende Europese operatoren, onder andere in Wenen.



Hybride Irisbus-bussen van Iveco: een efficiënte en betrouwbare architectuur
Als innovatieve fabrikant die klaar is om in te spelen op de almaar toenemende vraag naar voertuigen die het milieu en de natuurlijke hulpbronnen sparen, levert Iveco Irisbus zijn Citelis-voertuigen, in uitvoeringen van 12 en 18 meter, met een aandrijflijn van de nieuwe generatie die de blik op de toekomst richt: het hybride systeem.

Het seriële hybride systeem met dieselelektrische aandrijving, ontwikkeld via een samenwerkingsovereenkomst met BAE Systems voor de levering van elektrische aandrijflijnonderdelen, koppelt een 6 liter Tector dieselmotor met kleine cilinderinhoud - geproduceerd door FPT Industrial - aan een elektromotor/generator die de bij het vertragen opgewekte energie terugwint.

De dieselmotor heeft een 25 % kleinere cilinderinhoud dan de motor van een conventioneel voertuig in hetzelfde assortiment. De aan de dieselmotor gekoppelde generator levert elektriciteit en vermijdt het gebruik van de startmotor, dynamo en riemen. De krachtige elektromotor levert trekkracht aan het voertuig via de as, die identiek is aan die van dieselmodellen. Deze seriële hybride architectuur heeft geleid tot het verdwijnen van de versnellingsbak. De lithium-ionaccu's van de laatste generatie slaan energie op bij het vertragen en geven deze vrij bij het versnellen.

De milieuresultaten zijn zeer bevredigend, want de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik liggen gemiddeld 25 tot 35 % lager. We herinneren eraan dat met een 35 % lager brandstofverbruik een besparing van ongeveer 500 gram CO2 per kilometer kan worden gerealiseerd. Als we uitgaan van een jaarlijks gebruik van 50.000 km (het gemiddelde voor stadsbussen), betekent dit dat 25 ton minder CO2 wordt uitgestoten in de atmosfeer.

Naast het rijgemak van deze voertuigen prijzen bestuurders ook hun comfort, vermogen en flexibiliteit. Ook de passagiers zijn verzekerd van een hoog comfortniveau dankzij het goede optrekgedrag van het voertuig, dat zowel progressief als vloeiend is.