Clicky


NS bevestigt einde Fyra

NS bevestigt einde Fyra
03-06-2013 19:03 | Nieuw Materieel | auteur de redactie
(Novum) - De Nederlandse Spoorwegen gaan niet door met de Fyra. Dat heeft het bedrijf maandagavond bevestigd in een persbericht. Doorgaan is 'niet verantwoord en niet wenselijk voor de reiziger'.

De trein is onvoldoende betrouwbaar en de NS hebben er geen vertrouwen in dat de Italiaanse fabrikant, AnsaldoBreda, alle gebreken van de V250-trein, zoals de Fyra officieel heet, kan herstellen 'binnen voor de reizigers en NS aanvaardbare termijnen, risico's en financiële kaders'.

De NS heeft de afgelopen tijd de technische gebreken van de Fyra laten onderzoeken. "Uit dit uitvoerige proces concludeert de NS dat de technische gesteldheid van de V250- treinen en het ontbreken van zicht op oplossingen voor de problemen geen vertrouwen geven op herstel. Duidelijk is geworden dat de V250-trein niet voldoende betrouwbaar is om een robuuste dienstregeling mogelijk te maken."

Volgens de NS is sprake van 'buitensporig veel fouten'. Zo is elke trein anders afgewerkt en is de verwachte levensduur aanzienlijk korter dan de contractuele dertig jaar. De treinen zijn al gaan roesten en er zijn problemen met accu's geweest. Het herstel van alle fouten zou zeventien tot 22 maanden duren, als de leverancier over 'state-of-the-art vaardigheden' beschikt. "Het is duidelijk dat dit niet aan orde is", stelt de NS.

De NS heeft juridische experts aan het werk gezet om de juridische en financiële afwikkeling met AnsaldoBreda voor te bereiden. Het spoorbedrijf wil hier verder niets over kwijt.

Reizigers van en naar België belooft de NS een 'palet aan mogelijkheden'. Daarover wordt overlegd met de Belgische spoormaatschappij NMBS.


De Telegraaf meldde maandagochtend al dat de NS zou stoppen met de Fyra en dat topman Bert Meerstadt vertrekt. Het spoorbedrijf wilde maandagochtend alleen het vertrek van de topman bevestigen. Over de Fyra werd gezwegen. Het Belgische spoorbedrijf NMBS maakte vrijdagmiddag op een persconferentie bekend definitief te stoppen met de Fyra. Daar werd een rampzalig beeld geschetst van de Italiaanse treinstellen. Zo bleken remsystemen ontoereikend en kwamen deuren los.

Nederland heeft in totaal zestien Fyra-treinstellen besteld, negen daarvan zijn al geleverd. België had er drie besteld, maar die zijn nog niet geleverd. De Belgen eisen het voorschot van 37 miljoen euro terug van de Italianen.