Clicky


Kabinet trekt stekker uit Fyra

Kabinet trekt stekker uit Fyra
07-06-2013 16:28 | Nieuw Materieel | auteur de redactie
(Novum) - Ook het kabinet trekt de stekker uit de Fyra. De ministerraad heeft zich vrijdag achter het besluit van de NS geschaard om te stoppen met de hogesnelheidstrein, maakte staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) na afloop bekend. De NS behoudt voorlopig het recht om de hogesnelheidslijn uit te baten.

De NS maakte begin deze week bekend te willen stoppen met de Fyra, nadat België vorige week dat besluit al nam. Het kabinet hield nog een slag om de arm, maar ziet nu ook geen toekomst meer voor de trein. "Het kabinet ziet geen aanleiding om daar een ander standpunt over in te nemen", zei Mansveld over het besluit van de NS.

De NS moet nu voor 1 oktober met een alternatief plan komen voor de Fyra. Details daarover zouden later op de dag bekend worden. Voor de korte termijn wil Mansveld dat de huidige alternatieve verbinding vaker gaat rijden. Die trein rijdt nu acht keer per dag tussen Den Haag en Brussel. Mansveld wil die frequentie eerst snel opschroeven naar twaalf keer per dag, en later zestien keer.

De spoorwegen behouden het recht om de hogesnelheidsverbinding naar België uit te baten, zei Mansveld. Eerder deze week behield zij zich op dat punt nog 'alle rechten voor' en zette daarmee de deur op een kier voor andere exploitanten. "De NS heeft de concessie. Dat is op dit moment een feit", aldus de bewindsvrouw vrijdag.

De NS moet wel met een 'volwaardig' alternatief plan komen om de concessie te behouden, zei vicepremier Lodewijk Asscher (PvdA) tijdens de wekelijkse persconferentie waarbij hij premier Mark Rutte (VVD) verving. Dat plan zal 'heel secuur' worden beoordeeld op een aantal criteria, waaronder de vraag of het goed is voor de reiziger en de kosten voor de belastingbetaler. "Dan zal blijken of ze wel of niet de concessie kunnen uitdienen."

Asscher liet zich niet uit over het verweer van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda. Die geeft de NS de schuld; machinisten zouden te hard door de sneeuw hebben gereden met de trein. "Het is nu een zaak tussen de NS en de leverancier", zei hij. "Ik ga ervan uit dat de NS er alles aan zal doen om het geld terug te krijgen." De NS heeft al 120 miljoen euro overgemaakt aan de Italianen.

De NS is bij het besluit om te stoppen met de Fyra niet over een nacht ijs gegaan, vindt Asscher. "De NS heeft er op een hele degelijke manier naar gekeken. Wij begrijpen dat besluit."