Clicky


Koffie gaat nog duurder worden

Koffie gaat nog duurder worden
19-07-2011 11:01 | Financieel | auteur de redactie
Komende maanden zal de consument nog meer gaan betalen voor hun dagelijkse bakje troost dan dat ze al deden. Koffie, thee en cacao zijn extreem in prijs gestegen. De consument betaald 20,8 procent meer voor koffie dan een jaar geleden, aldus het CBS. In het inflatierapport mei 2011 verklaard het CBS dat koffie hierdoor grotendeels verantwoordelijk is voor de huidige inflatie. In mei is de inflatie met 0,2 procent gestegen naar ruim 2,3 procent. Dit is het hoogste niveau in 2,5 jaar tijd.

Oorzaken
De slechte oogsten, toename koffieconsumptie en handelsspeculaties zijn de oorzaken van de flinke prijsstijging van koffie. Veel oogsten mislukken momenteel door een verandering in het klimaat. Door extreme droogte of juist te veel regen zijn de voorraaden geslonken. Daarnaast is de koffie koffiesector van mening dat de koffieconsumptie in China de komende drie jaar verdubbelt tot 120.000 ton per jaar.

Dirk Jan Pheifer, eigenaar van webwinkel Eccellente.nl, voorspelt dat de koffie nog duurder gaat worden. 'De inkoop is zelf met 30 procent gestegen in een jaar tijd. Het verschil tussen de prijsstijging voor consumenten en die voor de koffiebranderijen wordt nu nog door de sector zelf gedragen. Er wordt momenteel met ontzettend kleine winstmarges gewerkt. Ik verwacht dat producenten, branderijen, winkels en horeca dit niet lang vol kunnen houden.'

Verschillende acties voor de verschillende verkoopkanalen
Restaurants en cafe's zijn nog voorzichtig maar volgens de webwinkelier is dit niet nodig: 'Zolang de horeca niet op kwaliteit gaan inleveren zal de consument niet minder drinken bij een hogere prijs.'
In de winkels is er juist een trend gaande van merkenswitch. Voor de dagelijkse boodschappen wordt nu vaker gekozen voor een goedkoper merk koffie.

Daarnaast is er op internet een ware prijzen oorlog gaande. 'Bij de meeste geringe prijsverhoging gaat de consument opzoek naar een webwinkel waar de prijzen nog niet zijn aangepast. Via vergelijkingssites komen ze bij webshops waar de prijs net een paar centen lager is.' Advies van Dirk Jan Pheifer is wel altijd goed op bijkomende verzendkosten te letten.

Het is onzeker of de productie van koffie op termijn weer aantrekt en daarom zal de de prijs voorlopig hoog blijven.