Clicky


ING: Prijseffecten trekken truckafzet uit het rood

ING: Prijseffecten trekken truckafzet uit het rood
16-08-2013 10:24 | Algemeen | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Na een slechte start van het jaar zal de afzet van trucks in de tweede helft van 2013 naar verwachting opveren. Dit komt niet doordat verder uitstel van vervanging technisch kritiek wordt, maar vooral door de beschikbare fiscale faciliteiten in aanloop naar invoering van de Euro VI- norm per 1 januari 2014. Zo geldt er dit jaar nog een subsidie voor aanschaf van een Euro VI- truck en bedrijven kunnen daar bovenop ook nog gebruik maken van de vrijwillige afschrijvingsregeling.

Het nog snel aanschaffen van goedkopere Euro V-trucks speelt daarnaast ook in Nederland een flinke rol, maar minder dan in andere landen. Ondanks deze opleving blijft de verwachting dat de afzet op jaarbasis met 11.000 trucks licht lager zal uitvallen dan in 2012. Dit blijkt uit onderzoek van ING Economisch Bureau.

Herstel verwacht in de tweede helft van 2013

De Nederlandse afzet van trucks ligt al geruime tijd op een laag niveau. Vorig jaar daalde de verkoop met 5% tot 11.500. Nadat de eerste helft van dit jaar met een daling van 15% opnieuw teleurstellend was, tekent zich een kentering af. Aangekondigde productieverhogingen bij DAF, Scania en Volvo zijn daarbij een teken aan de wand.

Afzet van trucks reageert op prijsprikkels

De afzet van trucks is gevoelig is voor prijsprikkels en dit is ook nu de belangrijkste reden van de toegenomen orders. Nederlandse bedrijven willen de aflopende subsidie van € 4.500 op Euro VI-trucks nog benutten. Dit betekent al snel een voordeel van ruim 6% bij aanschaf van een nieuwe truck (trekker). Daar bovenop levert de tijdelijke fiscale faciliteit om investeringen voor 50% af te schrijven nog financieel voordeel op. Meer bedrijven worden hierdoor over de streep getrokken. De afzet zal hiermee in de tweede helft van het jaar omslaan van krimp in groei.

Europese bulkafzet nog Euro V, maar in Nederland relatief veel Euro VI

Veel bedrijven in Europese landen investeren op de valreep nog in de ruim 10% lager geprijsde Euro V-trucks. Hierdoor bestaat 80% van de marktvraag bij DAF nog uit Euro V. Opvallend is dat tot nog toe 96% van de Euro VI- trucks van DAF in Nederland, Duitsland en de Alpenlanden terecht is gekomen. Hoewel de afzet achterblijft, levert de stimulering daarmee wel een kwalitatieve bijdrage aan het wagenpark.

Terugkeer naar groei nog niet bestendig

Terwijl de vervangingsvraag naar trucks naar voren wordt getrokken, zal het aflopen van de fiscale regelingen in het eerste deel van 2014 een correctie met zich meebrengen. De vraag naar trucks is door het kwetsbare investeringsklimaat ook nog zwak. Daarnaast heeft het dalende Nederlandse internationale marktaandeel een structureel drukkend effect. Daarentegen wordt het efficiëntiepotentieel met de tweede generatie Euro VI wel steeds meer de moeite waard. Vervanging blijft daarmee wel in de belangstelling staan.