Clicky


Rijkswaterstaat vult strooizoutvoorraden aan

Rijkswaterstaat vult strooizoutvoorraden aan
22-08-2013 16:49 | Algemeen | auteur De Redactie

Hartje zomer is Rijkswaterstaat alweer volop bezig met de voorbereidingen op komende winter. De voorraad strooizout wordt aangevuld en gisteren was de strategische zoutloods in Lienden aan de beurt. Hier wordt deze week ruim 15.000 ton zout opgeslagen.

Voor komende winter wordt ruim 200.000 ton strooizout opgeslagen door Rijkswaterstaat, verdeeld over vijf strategische zoutloodsen in Kampen, Lienden, Utrecht, Raamsdonkveer en vliegveld Valkenburg en zestig steunpunten. De grootste strategische zoutloods staat in Raamsdonkveer. Deze heeft een opslagcapaciteit van 50.000 ton zout.

Nieuw zoutbeleid

Sinds afgelopen winter hanteert Rijkswaterstaat een nieuwe manier van werken bij gladheidbestrijding. Voorheen werden in de zomer de steunpunten voorzien van zout. De rest van het zout dat Rijkswaterstaat nodig had, werd door middel van contracten op afroep bij de leveranciers gehaald.

In de winters met landelijke zouttekorten bleken de leveranciers niet voldoende in staat om de contractueel afgesproken hoeveelheden te leveren. Om zouttekorten te voorkomen wordt op dit moment de verbruikte voorraad weer aangevuld tot 200.000 ton zout.

Alle wegbeheerders (gemeenten, provincies, waterschappen, Rijkswaterstaat) hebben een eigen verantwoordelijkheid voor gladheidbestrijding en de inkoop van strooizout.

Inzet tijdens gladheidsbestrijding

Rijkswaterstaat kan tijdens gladheidsbestrijding circa 500 strooiwagens inzetten die ook voorzien kunnen worden van een sneeuwschuiver (sneeuwploeg). Daarnaast hebben wij ook nog ongeveer 350 sneeuwploegen die voor een vrachtwagen gezet kunnen worden. De hoeveelheid wagens is erop berekend dat het hele landelijke wegennet (3.260 km) binnen twee uur preventief gestrooid kan worden tegen aankomende gladheid.

Als alle wagens actief zijn, zijn er ongeveer 1200 personen aan de slag (800 chauffeurs en 400 personen voor coördinatie en landen/lossen). Tijdens perioden met sneeuw worden de wagens met al het materiaal continu ingezet.