Clicky


Slechts de helft van alle vrachtwagenchauffeurs draagt een veiligheidsgordel

Slechts de helft van alle vrachtwagenchauffeurs draagt een veiligheidsgordel
29-08-2013 10:07 | Transport | auteur De Redactie

Het dragen van een veiligheidsgordel verdubbelt de kans om te overleven in een ernstig verkeersongeval. Desondanks draagt slechts de helft van alle vrachtwagenchauffeurs een veiligheidsgordel. Iets wat Volvo Trucks graag wil veranderen.

“Als meer weggebruikers hun veiligheidsgordel zouden dragen, zou dat in de EU alleen al meer dan 7.000 levens per jaar schelen. Professionele chauffeurs moeten juist hier als voorbeeld dienen”, verklaart Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director Volvo Trucks.

Twee keer zoveel kans op overleven bij gebruik veiligheidsgordel

De kans om een ernstig verkeersongeval te overleven, verdubbelt wanneer de chauffeur of passagier een veiligheidsgordel draagt. Dit blijkt onder andere uit het meest recente WHO rapport getiteld ‘Global Status Report on Road Safety 2013’. Het rapport benadrukt dat een verhoging van het veiligheidsgordelgebruik een van de meest cruciale factoren is voor het verbeteren van de verkeersveiligheid.

“Het dragen van een veiligheidsgordel is in de laatste jaren toegenomen onder vrachtwagenchauffeurs, maar nog steeds heeft minder dan de helft zijn gordel om. Terwijl uit eigen én Europees onderzoek blijkt dat tenminste 50% van de vrachtwagenchauffeurs die omkomt in het verkeer het zou hebben overleefd als hij een veiligheidsgordel had gedragen. Van alle vrachtwagenchauffeurs die betrokken waren in een ongeval met fatale afloop droeg 5% een veiligheidsgordel”, vertelt Carl Johan Almqvist.

Nieuw onderzoek onder 700 vrachtwagenchauffeurs

Een recent onderzoek - uitgevoerd tussen 2011 en 2013 door de Zweedse verkeersveiligheidsorganisatie NTF en gebaseerd op observaties van meer dan 700 vrachtwagenchauffeurs en interviews met meer dan 200 van hen - bevestigt dit beeld. De meesten vertelden dat ze hun veiligheidsgordel wel gebruiken als ze in een personenauto rijden, maar slechts de helft gebruikt hem wanneer hij in zijn truck rijdt. Redenen hiervoor zijn dat het moeilijk, lastig of tijdrovend is om de gordel om en af te doen.

“Met de wetenschap dat een veiligheidsgordel het verschil kan uitmaken tussen leven en dood, zijn dit niet echt geloofwaardige excuses. Als Volvo Trucks investeren we aanzienlijk in de ontwikkeling van systemen die een ongeval kunnen voorkomen, maar zo lang de menselijke factor zo’n grote rol blijft spelen, is het onmogelijk om verkeersongevallen helemaal uit te bannen. Ik wil daarom transportbedrijven en chauffeurs aanmoedigen om te doen wat zij kunnen om zo de veiligheid te verbeteren. Het meest eenvoudige van allemaal is natuurlijk om de veiligheidsgordel te gebruiken.”

Bronnen

WHO: Global Status Report on Road Safety 2013.
NTF Väst: Lastbilsförares bältesanvändning (Safety Belt Use by Truck Drivers, Zweeds - 2013)
Volvo Trucks: European Accident Research and Safety Report 2013.
EU: EU road safety study (2008)