Clicky


ANWB: 'Gelderse deel van A15 moet verbreed worden'

ANWB: 'Gelderse deel van A15 moet verbreed worden'
30-08-2013 18:03 | Algemeen | auteur De Redactie

DEN HAAG - Het Gelderse deel van de A15 tussen Gorinchem en Nijmegen zit aan het einde van de capaciteit en het is duidelijk dat de personenauto’s en vrachtwagens elkaar onbedoeld in de weg zitten. Verschil in snelheid en in rijgedrag leidt geregeld tot gevaarlijke situaties en ook tot ernstige ongevallen, meldt de ANWB.

De ANWB heeft de ervaringen van de gebruikers samengevat en voorstellen geformuleerd ter verbetering van de verkeersveiligheid. Deze zijn besproken met de belangenbehartigers van het vrachtverkeer en onder de aandacht gebracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De enorme hoeveelheid verkeer vraagt op de langere termijn een verbreding van de weg. Gelet op de verkeersveiligheid  kan daar niet op gewacht worden en de ANWB stelt voor om op korte termijn matrixborden in te zetten, de op- en afritten te verbeteren, het inhaalverbod uit te breiden en de maximumsnelheid te verlagen voor personenauto’s.

Door op- en afritten te verlengen, opritten te voorzien van doseersystemen en de wegmarkering aan te passen kan plotseling remmen worden voorkomen. Dit leidt makkelijk tot kop-staartbotsingen. Daarnaast pleit de ANWB voor het verkleinen van snelheidsverschillen tussen de verkeersdeelnemers. Dat wordt bereikt  als de maximumsnelheid van de personenauto’s wordt verlaagd in combinatie met een uitbreiding van het inhaalverbod voor vrachtwagens.

De  ANWB hoopt dat de verkeersminister Melanie Schultz van Haegen in beantwoording van Kamervragen met maatregelen komt om de verkeersveiligheid op de A15 snel te verbeteren.

Ook Transport en Logistiek Nederland herkent de door weggebruikers gesignaleerde problemen, zoals te weinig wegcapaciteit, het ontbreken van matrixborden en de colonnevorming door het vrachtverkeer op de A15. TLN voert met het regionale bedrijfsleven al langer een lobby om de A15 te verbreden. TLN steunt daarom de voorstellen van de ANWB om de weg te verbreden en in- en uitrijstroken te verlengen.

Ook moet er op gerichte plaatsen signalering worden aangebracht en is er ook een duidelijke verantwoordelijkheid voor veilig weggedrag bij de weggebruikers, zowel automobilisten als vrachtwagenchauffeurs. TLN is wel kritisch over het voorstel om het huidige inhaalverbod voor vrachtauto's uit te breiden. Het is bekend dat inhaalverboden er juist  toe leiden dat vrachtauto's in colonnes gaan rijden en de snelheidsverschillen tussen de linker en rechter rijstrook vergroten.

TLN bepleit daarom een dynamisch inhaalverbod. Dit verbod gaat in op het moment dat er veel verkeer op de weg is, en wordt weer opgeheven zodra de verkeersintensiteit dit weer toelaat. TLN gaat hierover graag in overleg met Rijkswaterstaat.