Clicky


Cabinefabriek van Renault Trucks in Blainville-sur-Orne vernieuwd

Cabinefabriek van Renault Trucks  in Blainville-sur-Orne vernieuwd
27-09-2013 11:22 | Renault | auteur De Redactie

De productie van het D gamma van Renault Trucks vindt plaats in de fabriek in Blainville-sur-Orne, in Normandië, waar ook alle cabines van Renault Trucks gebouwd worden. Na de renovatie van de lakwerkplaats in 2009 opent de vestiging, met de komst van het nieuwe gamma, een volledig geautomatiseerde plaatwerkplaats en een ergonomischere bekledingswerkplaats.

In Blainville-sur-Orne worden alle cabines van Renault Trucks gebouwd en het D gamma geassembleerd (behalve de D cabine 2 meter en de D Access). De Volvo Groep investeert al jaren in de modernisering van het productie apparaat en de vergroting van het concurrentievermogen van de vestiging, maar ook in opleidingen van het productiepersoneel, de verbetering van de arbeidsomstandigheden en de ergonomie van de werkplekken. Het nieuwe gamma van Renault Trucks haalt nu voordeel uit de investeringen in alle basisstadia van de cabineproductie: het plaatwerk, het lakwerk en de bekleding.

Een nieuwe, geautomatiseerde plaatwerklijn

De Volvo Groep heeft 28 miljoen euro geïnvesteerd in een volledig vernieuwde en geautomatiseerde plaatwerkplaats, waarvan het nieuwe gamma van Renault Trucks nu gebruik maakt. Alle werknemers hebben bijbehorende opleidingen gevolgd. De versterkte automatisering van het fabricageproces waarborgt een optimale assemblage- en afwerkingskwaliteit. De zware functies worden nu door robots vervuld, die tevens de ergonomie van de gehele plaatwerkplaats verbeteren, met in het bijzonder een vereenvoudiging van de onderdelenstroom. Voordat het lakwerk wordt uitgevoerd, ondergaat de cabine een nauwkeurige controle van de elementen om topkwaliteit te garanderen.

Een in 2009 volledig gemoderniseerde lakwerklijn

Naar het voorbeeld van de plaatwerklijn werden alle productieprocedures van de lakwerklijn geautomatiseerd, met name op de grondlaklijn. Er werd hard gewerkt aan de standaardisering van de processen. Om de invloed op het milieu te beperken, worden er in water oplosbare lakken gebruikt, gaat er dankzij het toepassingsproces 20 tot 40% minder lak verloren en werd het gas- en elektriciteitsverbruik voor de gehele productie verminderd met respectievelijk 50 en 20%.

Een nieuwe bekledingslijn

Zodra de cabine geassembleerd is en deze de lakwerkplaats verlaat, gaat hij naar de bekledingswerkplaats die speciaal voor het nieuwe langeafstands- en bouwgamma van Renault Trucks ontwikkeld werd. Hier werd 17 miljoen euro in geïnvesteerd. De werkplaats is ontworpen om de kwaliteit te verhogen en de ergonomie te verbeteren. Eén van de eerste handelingen is het verwijderen van het dak van de cabine, dat op een parallelle lijn wordt aangevoerd. Zo kunnen de werknemers de bekledingswerkzaamheden op borsthoogte uitvoeren zonder dat ze met hun armen omhoog hoeven te werken. Het dak wordt aan het einde van de lijn teruggeplaatst en met behulp van een camera en een laser verlijmd, die de montage met een nauwkeurigheid van 0,5 mm uitvoeren.

De bekledingswerkzaamheden worden in opeenvolgende stappen uitgevoerd, altijd van de achterkant van de cabine naar voren en van beneden naar boven, zodat er snel en gemakkelijk kan worden ingegrepen in het geval van een incident.

De levering van de onderdelen verloopt via een ´picking-kitting proces´. Hierbij worden alle onderdelen voor de assemblage van de cabine door wagentjes naar de rand van de productielijn gebracht. Voor iedere cabine geeft het systeem met een lampje aan welke onderdelen er nodig zijn en die worden op een vaste plaats in het wagentje geplaatst. Iedere keer als er een onderdeel gepickt wordt, wordt er een signaal naar het onderdelenbeheersysteem gestuurd, met het exacte aantal stuks, waardoor er een perfecte bevoorrading verzekerd wordt.

Na validatie door de kwaliteitsafdeling worden de cabines naar de fabriek van Bourg-en-Bresse gebracht, waar ze de volgende dag op het chassis worden geassembleerd.