Clicky


Klant vindt hypotheekverstrekker tekortschieten

Klant vindt hypotheekverstrekker tekortschieten
08-10-2013 09:39 | Financieel | auteur De Redactie

(Novum) - Twee derde van de huiseigenaren voelt zich ontoereikend geïnformeerd door hun hypotheekverstrekker over hun financiële situatie. Dat concludeert adviesbureau Deloitte uit een enquête onder achthonderd huiseigenaren.

Volgens Deloitte doen veel hypotheekadviseurs al wel wat, maar gebeurt dat te veel op ad-hocbasis. "Het klantbelang kan veel beter behartigd worden door tijdig ingrijpen", zegt directeur financiële diensten bij Deloitte Johan van Neste. "Een crisis van deze omvang en duur vraagt echter om een structurele aanpak."

Adviseurs worstelen er volgens Deloitte mee hoe ver zo mogen gaan. "Hoe spreek je bijvoorbeeld klanten aan die nog keurig aan hun contractuele verplichtingen voldoen, maar zich mogelijk wel in een risicogroep bevinden?"

Problemen met bijvoorbeeld de Wet bescherming persoonsgegevens spelen hierbij een rol. Ook is niet altijd duidelijk wie moet betalen voor preventieve diensten, zoals een budgetcoach. "Deze vragen zijn nog niet alle even scherp beantwoord en werpen hiermee blokkades op voor het breed uitrollen van preventie", schrijft Deloitte. "Hiermee is het klantbelang uiteindelijk niet gediend."