Clicky


Print drukt omzet Telegraaf-moeder TMG

Print drukt omzet Telegraaf-moeder TMG
25-10-2013 09:34 | Financieel | auteur De Redactie

(Novum) - De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft in het derde kwartaal de omzet met 4,7 procent zien dalen. De hogere reclameomzet van de radiozenders was onvoldoende om de gedaalde advertentie- en oplageomzet van print te compenseren. Dat blijkt vrijdag uit de kwartaalupdate van het mediabedrijf uit Amsterdam.

De omzet kwam uit op 132,4 miljoen euro, tegen 139 miljoen euro in het derde kwartaal een jaar eerder. TMG kampt al het hele jaar met een dalende omzet, maar de druk op de 'reclame- en oplageinkomsten is deze zomer verhevigd'. Over de eerste negen maanden van het jaar kwam de omzet 3,3 procent lager uit.

De dalende inkomsten werden in het derde kwartaal wel gecompenseerd door de verlaging van de bedrijfslasten. Het operationeel resultaat steeg hierdoor met 3,1 procent tot tien miljoen euro. TMG ligt op schema met de vorig jaar aangekondigde reorganisatie van zeventig miljoen euro. Deze zomer werden nog extra maatregelen van vijftig miljoen euro aangekondigd.

TMG haalde ook minder omzet uit de online activiteiten in het derde kwartaal. Puzzeldochter Keesing Media Group hield de omzet in het derde kwartaal min of meer op peil. TMG onderzoekt momenteel alle strategische opties voor Keesing. Dat wordt naar verwachting in het vierde kwartaal afgerond.

TMG maakte geen nettoresultaat bekend. Het bedrijf verkocht in september zijn belang in Prosiebensat.1. voor 391 miljoen euro. Met die opbrengst heeft TMG alle bankschulden afgelost. Ook worden de reorganisatiekosten hiermee gefinancierd en krijgen de aandeelhouders een dividend uitgekeerd van zes euro per aandeel.